סקי באוסטריה
אוסטריה
סקי בצרפת
צרפת
סקי באיטליה
איטליה
סקי בבולגריה
בולגריה
סקי בשוויץ
שוויץ
סקי באנדורה
אנדורה
סקי בארה"ב
ארה"ב
סקי בסלובקיה
סלובקיה
סקי בצכיה
צכיה
 
 

כתבות


כתבת רקע- מפולות שלגים, מכאניקה והמנעות

טל ניב, 10-10-2013


לא ניתן להבין את המשמעות המלאה של מזג האוויר וכמות השלג ללא רקע בהבנת מפולות שלגים.

"מפולת שלגים" הינה מאסת שלג הגולשת במהירות במדרון כתוצאה מתהליך טבעי (מפולת ספונטאנית) או התערבות אנושית.

 

מספר נתונים שחשוב לדעת:


1. מפולות שלגים אחראיות ליותר מ 60% מהתאונות הקטלניות בהרים בחורף.

 

2. מפולות שלגים יכולות להגיע למאות ועד אלפי טונות של שלג הנע במהירות של עד 400 קמ"ש- 

אך גם מפולת הנעה ב 20 קמ"ש יכולה להיות קטלנית.

 

3. הסכנה במפולות שלגים: השימטות הקרקע מתחת לרגליים ונפילה, סחיפה לתוך תאי שטח מסוכנים (מצוקים וכו')

סכנת קבירה ומעיכה, סכנת קבירה וחנק, הטחה במכשולים- עצים, סלעים וכו'.

 

10 הנחות מוטעות בקשר למפולות:

 

1. מפולות שלגים הן עניין של מזל:

מפולות לא קורות ללא סיבה ואינן תלויות במזל, מאחורי כל מפולת נמצא הסבר הניתן לבדיקה ואימות.

 

2. במזג אוויר יפה או קר מאוד אין סיכוי למפולות:

להפך- במז"א "יפה" אחרי סערה, מאסת השלג מבססת את עצמה- תהליך הפוגע בטווח המיידי ביציבות השלג.

במז"א קר- נשמרים תנאים של חוסר יציבות לאורך זמן!

 

3. אם מישהו ירד לפניי ולא שחרר מפולת המדרון בטוח:

לא נכון- גם הגולש השני, השלישי או העשירי יכול לשחרר מפולת על מדרון שאחרים גלשו עליו לפני כן,

מדרון נחשב ל"בטוח" רק לאחר שכולו כוסה בנתיבי סקי ואין לנו כמעט יכולת לעשות נתיב חדש.

 

4. מפולות לא קורות בסמיכות לאתר סקי: ברגע שיצאתם מאזור הסקי וגם בסמיכות מיידית לאזור הסקי,

לא מתבצעות פעולות יזימת מפולות (Avalanche triggering)

ע"י עובדי הבטיחות של אתר הסקי ולכן מפולות בהחלט יכולות להתרחש בסמיכות לאתר סקי.

 

5. בגלישה מספיק מהירה ניתן לברוח ממפולת: גם מפולת "איטית" הנה מהירה מספיק בשביל ליצור

אפקט "משיכת שטיח מתחת לרגליים" ואובדן שליטה.

היכולת לברוח ממפולת ע"י גלישה מהירה היא מאוד נמוכה עד אפסית.     

 

6. המדרון לא מספיק "גדול/ארוך" על מנת להוות סכנה במקרה מפולת: מדרון בעל 20 מ' גובה X 30 מטר רוחב,

יכול לשחרר מפולת "קטנה" השוקלת יותר מ 3 טון.

 

7. בין עצים אין סכנה ממפולות שלגים: על מנת שעצים יהוו מחסה ממפולות

היער צריך להיות צפוף ברמה כזו שלא יהייה ניתן לגלוש בו.

 

8. כאשר יש רמת סיכון נמוכה, לא תהיינה מפולות: שלג שניתן לגלוש עליו= סיכוי למפולת.

גם בסיכויי מפולת נמוכים תוכל להווצר מפולת קטלנית.

 

9. כאשר יש רמת סיכון נמוכה אין צורך בציוד בטיחות מלא: בכל סיטואציה בה יש סיכוי למפולת,

לא נוכל להציל או להינצל ללא ציוד בטיחות מלא וידע בחילוץ. 

 

10.    עקבות בעליי חיים מעידות על מדרון "בטוח"- לבעלי חיים "חוש שישי" המציל אותם ממפולות:

לא נכון- בעליי חיים אחת לכמה זמן נתפסים גם הם במפולת.

 

 

מכאניקה של מפולת (כיצד נגרמת מפולת)- כל מפולת משמעותית היא שילוב בין 3 גורמים:

 

1. מאסה קריטית + קשר  (Bonding)בשכבה המחליקה.

 

2. שיפוע (30-45 מעלות).

 

3. שכבת החלקה

 

 

 

 

 

התנאים הקובעים את הנטייה למפולת:

שני נתונים מחוץ לשליטתנו קובעים את רמת הסיכון- נתוני מזג אוויר ונתוני שטח-

- מזג אוויר:

 

1. רוח- "השלג הוא החומר ממנו נבנית המפולת, הרוח היא הבנאית" רוח חזקה בעת ירידת שלג מביאה לבניית פלטות שלג, רוח חזקה מתמשכת גורפת שלג גם ימים לאחר ירידת השלגים ובונה פלטות.

 

2. טמפרטורה- התחממות קיצונית או תנאי קור ויובש מתמשכים מעלים את הסיכון בצורה ניכרת. התחממות קלה ביום והתקררות בלילה מורידים את הסיכון ומייצבים את מאסת השלג.

 

3. משקעים- משקעים מביאים למצב "קריטי" כתלות כמעט מוחלטת בגורמי אקלים נוספים אך הנה מספר כללי יסוד: ריבוי כללי של משקעים, ירידת כמות גדולה של שלג בזמן קצר, ירידה ממושכת של שלג (מספר ימים ללא הפוגה), ירידה של שלג מלווה ברוח, מיעוט כללי של משקעים בחורף קר, שינוי במשקעים- משלג לגשם מביאים להרמת רף הסיכון.

ישנם גם תנאים "חיוביים" לירידת משקעים (משקעים ללא הרמה משמעותית של הסיכון): רוח חלשה, טמפרטורה גבוהה (מעט מתחת ל 0 מעלות), גשם כמקדים לירידת השלג, המדרון עליו יורד השלג בשימוש אינטנסיבי (פני השטח אינם אחידים) מהווים גורמים מייצבים.

 

-תנאי שטח:

 

1. מפולת יכולה להשתחרר בשטח בעל תלילות מינימאלית של 30 מעלות

 

2. סטאטיסטית, מרבית המפולות הלא ספונטאניות משתחררות בשטח בעל תלילות מינימאלית של 40 מעלות

  מפנה-

מרבית המפולות משתחררות במפנה מוצל משמש (מפנה צפוני בחצי הכדור הצפוני) ומפנה מוצל מרוח  (מפנה צפון מזרחי) באלפים.

שטח-

צורות נוף קריטיות: אזורים בקרבת רכסים, ערוצים וגאיות, "שקעים" בנוף

 

 

כיצד נבנת מפולת פלטות של (Wind Slab) בצד "צל הרוח"

 

 

 

 

חילוץ ממפולות:

 

חילוץ אפקטיבי ממפולת עם סיכויי השרדות מעבר ל 90% ניתן בתוך מסגרת זמן של 15 דקות, לאחר 15 דקות צונחים סיכויי ההישרדות של קורבן מפולת קבור לפחות מ 50%.

לאחר כ 40 דקות מרגע התאונה, סיכויי ההשרדות של קורבן מפולת קבור עומדים על בערך 10%, ולכן:

1.      החילוץ ממפולות הוא בידיכם הגולשים ובידי חבריכם לגלישה.

 

2.      ליחידות החילוץ למיניהן- ללא קשר לרמת המקצועיות שלהן- יש סטטיסטיקה של בערך 10% הצלחה בהצלת חיים של קורבנות מפולת! 

 

3.      ללא ידע וציוד מלא ומתאים אצל כל אחד מחבריכם לגלישה, כמעט ולא תיתכן הצלה של קורבן מפולת קבור.

 

4.      הדבר החשוב ביותר בכל מה שקשור לבטיחותינו בהרים בחורף הוא לא החילוץ מהמפולת אלא ההימנעות ממנה!

 

 

 

 

 

 

 

 

המנעות ממפולות:

 

כיוון שחילוץ ממפולת קורה כבר לאחר תאונה, תמיד נעדיף להמנע מהתאונה ובכך מהחילוץ. ההמנעות ממפולות בגלישה מחוץ לפיסט ומחוץ לאתר הסקי נשענת על תכנון והבנה כאשר אנו מתבססים על האמצעים הבאים:

 

1.      דו"ח חיזוי המפולות.

2.      מפה טופוגראפית (היא הכלי דרכו אנו מבינים את השיפועים והמפנים בהם נפגוש בשטח).

3.      ידע וניסיון- נרכש ע"י לימוד הנושא בצורה מסודרת ובא לכדי ביטוי רק לאחר שימוש מושכל בדו"ח ובמפה.

4.      Staying on the safe side: כאשר יש לנו ספק, אנו שופטים לחומרה, למשל- נשארים באזור הסקי המושגח, לוקחים מדריך מוסמך וכו'.

 

דו"ח חיזוי המפולות-

 

הדו"ח קיים בכל הארצות האלפיניות ובמרבית הארצות בהן מתבצעת פעילות גלישה על שלג, הדו"ח נכתב ע"י אנשי מקצוע והוא מאגד בתוכו מידע מתחנות מדידה רבות, מידע מדגימות בשטח ("פרופיל שלג") ומידע מתצפיות ממקור ראשון (מדריכים, מנהלי בקתות, סקי פטרול וכו').

הדו"ח מכיל בתוכו מידע גראפי ומילולי רב  המאפשר לנו הגולשים להבין את הסכנה- הלכה למעשה. בראש ובראשונה מציין הדו" את רמות הסכנה והערכת יציבות השלג (1-5):

באירופה ובחלק מארצות העולם (קנדה, ארה"ב, ניו זילאנד) נהוג לחלק את מצבי הסכנה ממפולות ל 5 רמות סכנה:

 

מצב סכנה 1 "נמוך"- תנאי השלג באופן כללי יציבים (על מעבר ל 50% מהמדרונות), שחרור מפולת ע"י התערבות אנושית (גולש, הולך רגל) אפשרי בנקודות מבודדות תלולות מאוד (מ 35 מעלות ומעלה), תנאים יחסית בטוחים מחוץ לפיסט (הסיכוי למפולות קיים אבל נמוך). מפולות ספונטניות כמעט ואינן סבירות.

 

מצב סכנה 2 "בינוני"- תנאי השלג לא יציבים על חלק קטן מהמדרונות התלולים (מ 30 מעלות ומעלה) אך על עד50% מהמדרונות, תנאי השלג יציבים. שחרור מפולות ע"י התערבות אנושית אפשרי בהפעלת לחץ גדול (קבוצת גולשים ללא רווחים, הולך רגל ללא מגלשיים, נפילה) בדר"כ במדרונות תלולים (מ 30 מעלות ומעלה). לצורך שיפוט התנאים מחוץ לפיסט נצרך ניסיון וידע. מפולות ספונטניות נדירות.

 

מצב סכנה 3 "סיכון רב"- תנאי השלג ברובם לא יציבים או יציבים בצורה בינונית. שחרור מפולות ע"י התערבות אנושית אפשרי גם בהפעלת משקל קטן (גולש בודד, קבוצת גולשים עם רווחים) על מדרונות תלולים (מ 30 מעלות ומעלה), תנאים מסוכנים באופן כללי, לצורך שיפוט התנאים מחוץ לפיסט נצרך ניסיון וידע נרחב, קיים סיכוי למפולות ספונטניות שעלולות להגיע לנפח גדול.

 

מצב סכנה 4 "סיכון גבוה"- תנאי השלג אינם יציבים על מעבר ל 50% מהמדרונות, סיכוי סביר לשחרור מפולות ע"י התערבות אנושית גם בהפעלת משקל קטן (גולש בודד, קבוצת גולשים עם רווחים), תנאים מסוכנים מאוד באופן כללי, מומלץ לא לצאת מחוץ לפיסט ולאתר הסקי, הסיכוי למפולות ספונטניות גבוה.

 

מצב סכנה 5 "סיכון גבוה מאוד"- מצב קריטי, כל המדרונות אינם יציבים, סיכוי וודאי לשחרור מפולת ע"י התערבות אנושית, תנאי שלג קריטיים, מומלץ לא לצאת לסקי, הסיכוי למפולות ספונטניות גדולות וודאי. 

 

חלוקה ל 5 רמות סכנה והערכת יציבות השלג (מפתח צבעים אירופאי)


 


 

 

 

מלבד מצב הסכנה הדו"ח מכיל עוד פרטים רבים וחשובים- ביניהם המפנה הקריטי, הגובה הקריטי, מודל הסכנה וכו'.

הדו"ח כתוב בשפה משותפת בינ"ל המכילה בתוכה שמות קוד והנחות המצריכות מומחיות ספציפית- על מנת להבין את הדו"ח כהלכה עלינו לעבור קורס מסודר בנושא- בהמצא דו"ח הוא מהווה את הבסיס האבסולוטי לתכנון כל פעילות בהרים באזור לא מנוטר. את הדוחות לאזור האלפים ניתן למצוא דרך מערכת הניתוב: www.avalanches.org משם דרך תהליך של בחירת המדינה והאזור הספציפי אנו מגיעים אל הדו"ח הנוגע לאזור הגלישה שלנו.

           

טל ניב

מדריך הרים גבוהים וגלישה, מוסמך IFMGA

מנהל בית ספר "הרים"- בית ספר לטיפוס הרים, מקצועות אקסטרים וספורט שלג www.harim-mountains.com

על מנת לעבור קורס בנושא "מפולות שלגים המנעות וחילוץ" צרו איתנו קשר ב info@harim-mountains.com

 

 


דירוג גולשים 0

חיפוש חבילת סקי


מדינה מועדפת
אתר מועדף


טופס להזמנת חופשת סקי


  מדינה: 

  אתר: