סקי באוסטריה
אוסטריה
סקי בצרפת
צרפת
סקי באיטליה
איטליה
סקי בבולגריה
בולגריה
סקי בשוויץ
שוויץ
סקי באנדורה
אנדורה
סקי בארה"ב
ארה"ב
סקי בסלובקיה
סלובקיה
סקי בצכיה
צכיה
 
 

כתבות


מאמר בסדרה מפולות שלגים הימנעות וחילוץ - המרכיב האנושי

טל ניב , 23-05-2013


 

מאמר בסדרה מפולות שלגים הימנעות וחילוץ- המרכיב האנושי

מאת: טל ניב, מדריך הרים גבוהים IFMGA (מתמחה), מדריך סקי DSLV.

 

במאמרי הקודם "המוות הלבן, מפולות שלגים הימנעות וחילוץ" הסברתי את הסיבות בעטיין משוחררת מפולת ואת המכאניקה הכרוכה בדבר. הנקודות העיקריות מתוך כלל מה שהוזכר במאמר והן הנקודות שילוו אותנו לאורך כל סידרת המאמרים:

1.מפולות שלגים אינם קורות סתם והן אינן עניין התלוי במזל.

2.מפולות שלגים קורות תמיד מסיבות הניתנות להסבר.

3.המפתח להישרדות בסביבה מאויימת מפולות מותנה לרוב בהימנעות!

 

אם כך- מדוע כל חורף יש מספר לא מבוטל של קורבנות מפולת בהרים? אחת התשובות המרכזיות היא פשוטה ומורכבת בעת ובעונה אחת ויש לה שם בכל שפה- בעברית היא נקראת "המרכיב האנושי", באנגלית Human Factor בגרמנית Faktor Mensch  ובצרפתית Facteur Humain.

 

מה הכוונה- בואו ננסה לעשות סדר, הרי אם מפולות אינן תלויות במזל וניתן תמיד באופן הגיוני להסבירן- המסקנה היא שהן ניתנות לחיזוי. ואם הן ניתנות לחיזוי, המסקנה היא שניתן להימנע מהן, אז איפה כאן הקצר?! קיימים שלשה הסברים עיקריים:

1.חוסר ידע/בורות.

2.קונספט מוטעה/ידע שגוי.

3.התעלמות.

 

יותר קל להתחיל מהסוף- כשייש ידע רלבנטי ולו מינימאלי והסיבה לתאונה היא התעלמות - לדוגמה כשאנו רואים את השלט (ב 4 שפות ובצבעיי ניאון) המתרה בנו לעצור לפני כניסה לאזור מאויים ללא ידע או ציוד מתאים ואנו בכל זאת ממשיכים וגולשים. אם כך- מדוע התעלמנו? הספרות והסטטיסטיקה מצביעות שטעויות מסוג זה, קורות בדר"כ כשאנו גולשים בקבוצה ומציעות מספר הסברים פסיכולוגיים:

 

1.לחץ קבוצתי - הקבוצה דוחפת לכיוון מסוים, המתנגדים או החוששים מהססים להביע התנגדות ולהצטייר כפחדנים.

2.סחיפה מסוכנת - בקבוצה, אנשים נוטים לקוטביות והחלטיות בדעותיהם יותר מאשר כבדידים- התומכים ב"התעלמות" ייתכן ולא היו מתעלמים אם היו בגפם.

3.משוב שגוי - התעלמנו בעבר משלט דומה ושם דבר לא קרה- להפך, גלשנו בשלג הכי טוב- אם כך אם נתעלם ממנו שוב, שום דבר לא יקרה.

4.ניסיון נפל - קרוב למשוב שגוי- את אותו מדרון "אסור" גלשנו פעמים רבות בעבר ודבר לא קרה ולכן- המדרון בטוח.

5.תחרותיות.

 

 

 

קונספט מוטעה או ידע שגוי מובילים גם הם למצבים מסוכנים- הכוונה היא לפירוש וניתוח לא נכון של מצב נתון משום שהיידע בו אנו מחזיקים הוא חלקי, מיושן, לא מדעי, לא מבוסס, מבוסס על משוב שגוי או ניסיון נפל של אחרים וכו'.

 

ואלו הן הדוגמאות המובילות בתחום הקונספט השגוי (מתוך ראיונות עם אנשים ששרדו תאונות מפולת):


1."מפולות משתחררות היכנשהו מעלינו מעצמן וקוברות אותנו כי מתוך חוסר מזל עמדנו בנתיב המפולת..." - להסבר מדוע הנחה זו מוטעית אנא קיראו את המאמר "המוות הלבן..."

 

2."כאשר קר מאוד אין מפולות" - הנחה שמקורה בעבר הרחוק מאוד כאשר אנשים היו מגיעים חזרה להרים באביב והשלג האביבי (פירן) הייה קופא בבוקר וגולש כמפולת שלג רטוב בצהריים. מפולות שלגים או יותר נכון- מפולות פלטות שלג יכולות להשתחרר בטמפ' מאוד נמוכות.

 

3."כאשר יש מעט שלג יש פחות סיכוי למפולות" הנחה מוטעית מאוד - דווקא בשנים עם מיעוט משקעים ודווקא באזורים מועטיי משקעים, מתוך טרנספורמציה מואצת של הגבישים בתוך שכבת השלג הדקה ומחוסר לחץ המגיע מלמעלה ע"י כמות שלג גדולה, מתפתחת שכבת גבישים רופפת ומאוד לא יציבה שיכולה לקרוס ולהתמוטט בקלות רבה. לנו, בתור גולשים המפעילים לחץ על פני השלג, קל מאוד לחדור ולהשפיע על נק' החולשה בתוך שכבות השלג כאשר אנו גולשים על שכבת שלג דקה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

 Belldone 2007- חורף עני ביותר במשקעים ומפולות מכל כיוון אפשר  

 

4."יער מגן ממפולות, מתחת ליערות לא מסוכן לגלוש" יערות נוטעים בנו תחושת ביטחון שגוייה (כמו שכבת שלג דקה). יערות המאפשרים מחסה מסויים ממפולות צריכים להיות כה סבוכים עד כי לא ניתן לגלוש בתוכם. כאשר העצים מרווחים מספיק על מנת לאפשר גלישה או יתרה מכך- כאשר רואים את השמיים דרך הצמרות, היער מפסיק לספק מחסה מפני מפולות ואף השלג הבא במגע עם הגזעים או מונח בקרבתם יהייה לרוב שלג המאפיין שכבת שלג דקה- גבישים פחות יציבים שעברו טרנספורמצייה- שלג פחות יציב ונתון יותר לקריסה ושחרור מפולת תחת לחץ נוסף נמוך. מפולות גדולות המשתחררות מעל יער, ואף מעל יער בוגר, בדר"כ לא ייעצרו מהעצים. כמו בתמונה למטה.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 2009 Mercantour מפולת גדולה שעברה דרך היער ניתן לראות עצים בוגרים שנעקרו והושלכו הצידה.


5."נתיבי סקי ועקבות של חיות בר מבטיחים סיכוי נמוך למפולת" – הנחה שאינה עומדת במיבחן המציאות ויעידו אין ספור המדרונות שקרסו דווקא בגולש העשירי ולא הראשון- כך שניסוי ה"קאמיקזה" המפורסם- כאשר הראשון גולש ולא קורה כלום, כך גם השני וכו'- אינו מעיד על כך שהמדרון בטוח ולא יקרוס דווקא בגולש החמישי. רק מדרונות אשר במהלך כל תקופת השלג נחרצים בנתיבי סקי הלוך ושוב עד כי לא ניתן לגלוש בנתיב "נקי" נחשבים למדרונות בטוחים.

 

6."המדרון בעל קצר מכדי שתיווצר בו מפולת מסוכנת"- גם מפולת מיני (20 מטר גובה על 30 מטר רוחב ו 35 ס"מ עומק) יכולה לשקול בין 20-40 טונות ומיותר לציין שיכולה לקבור גולש בודד אם לא קבוצה.

 

7."עברו 2-3 ימים מתקופת השלג האחרונה ולכן השלג בטוח"- האם המדרון "בטוח" או "מסוכן" תלוי בעיקר ברמת ההיקשרות בין הגבישים בשכבות השלג השונות ולכן, על אף שהזמן מאז נפילת המשקעים משחק תהליך בחיזוק הקשרים בין השכבות השונות, הוא אינו הפקטור היחידי במשוואה. לדוגמה: בתנאים של ירידת משקעים בחוסר רוח ולאחר מכן תקופה יבשה עם מהירות רוח גבוהה הזמן יכול להוות מרכיב בהעלאת רף הסכנה!

 

8."מפולת פלטות שלג מצריכה שלג "קשה" כאן השלג הוא אבקתי ולכן לא תיווצר מפולת"- מובן שאם משפט זה הייה נכון לא היו קורבנות מפולות בהרים, או שהייתה כמות קורבנות נמוכה יותר בצורה משמעותית- מי אוהב לגלוש על שלג "קשה". ובכן, גם פלטת שלג יכולה להיות "אבקתית" מאוד- לצורך שיחרור מפולת בצורת פלטות שלג, הקשר בין גבישי השלג בפלאטה הגולשת צריך להיות חזק יותר רק באופן יחסי ובהשוואה לשכבת ההחלקה עלייה מונחת השכבה הגולשת.

 

9."רעשים העולים משכבת השלג ("רעשי Wumm") מעידים על סיכוי נמוך למפולות"- ההפך הוא הנכון- הרעש הוא הסימן המעיד על כך ששכבת השלג עלייה עמדנו קרסה והקשר בינה לבין שכבת ההחלקה חלש. הסיבה היחידה שלא נוצרה מפולת היא כי השיפוע לא הייה חזק מספיק.

 

10."במדרון הזה אף פעם לא ראיתי מפולת ולכן המדרון הזה בטוח"- דומה ל"ניסיון נפל". למעשה קיבלנו מהשטח פידבק מוטעה, עצם העובדה שאנו מעולם לא ראינו במדרון זה מפולת מתרחשת או שלא חווינו חוויית מפולת בעצמנו אינה מעידה על חסינות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

המפולת ב Montrock בשנת 1997 שהרסה יותר מ 10 בתים שונים שעמדו במשך מספר שנים ללא הפרעה.

 

11."מפולות קורות רק במזג אוויר גרוע, היום יפה ולכן לא תהייה מפולת"- מפולות אמנם מושפעות ממזג אוויר: גובה הטמפרטורה, עוצמת וכיוון הרוח וכמובן משקעים. אך אין שום קשר בין מזג אוויר אותו אנו תופשים כ"יפה" למידת יציבות השלג. מרבית תאונות המפולות התרחשו סטטיסטית בימים "יפים". שמש הזורחת לאחר סערה או לאחר תקופה בה ירדו משקעים רבים, משרה אווירה אופורית שגוייה, ההסבר לכך הוא שכאשר זורחת השמש והשמים בהירים תקופה קצרה לאחר נפילת שלג, שכבות השלג עוברות תהליכים פנימיים של התייצבות, במהלך התהליכים הללו קורסות אין ספור שכבות פנימיות בתוך השלג על מנת לאפשר חיבור טוב יותר בין הגבישים- זוהי התקופה הקריטית ביותר בה השלג למעשה הכי פחות יציב.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יום יפה ושלג טרי- מי יכול לעמוד בפיתוי?!

חוסר ידע או בורות יכולים למעשה להגן עליינו כל עוד אנו מכירים בהם .

מספר כללי אצבע:

אנו שופטים האם המצב "בטוח" או "מסוכן" על בסיס עובדות.

כאשר איננו יודעים, אנו מודים בכך.

כאשר איננו יודעים ומודים בכך, אנו שופטים תמיד לשלילה קרי- "מסוכן".

כאשר אנו שופטים מצב כ"מסוכן" כל שנותר לנו לעשות הוא לפעול בצורת Staying on the safe side :

 

א.בהיעדר ניסיון או הדרכה אנו תמיד יכולים להישאר באזורי הסקי המוכרזים והמנוטרים שם עובד הסקי פטרול בשחרור מבוקר של מפולות- אזורי הסקי אמורים להיות בטוחים.

 

ב.לעולם יהייה טוב לרכוש השכלה בנושא בקורסים מסודרים (לצערי קריאה בנושא אינה מספקת).

 

ג.בשכירת מדריך מוסמך- שימו לב מדריכי סקי אינם מוסמכים או מורשים בהדרכת סקי מחוץ לאזור סקי מוכרז או אזור הנתון בסכנת מפולות אלא אך ורק מדריכי הרים גבוהים (Mountain Guides).

 

ושיהיה לכולנו חורף טוב, מושלג ובטוח!!

 

 

 

טל ניב (36) מדריך הרים גבוהים וסקי Berg und Skiführer/Mountain and Ski Guide (IFMGA/IVBV) בתקופת התמחות  ומדריך סקי בעמותת מדריכי הסקי הגרמנית (DSLV, Grundstuffe) מתגורר באלפים המזרחיים באזור ה Allgäu על גבול טירול מזה כשלוש שנים ועוסק באופן מלא לפרנסתו בהדרכת טיפוס וסקי.

ליצירת קשר ותיאום קורסים ניתן לכתוב ל talniv75@googlemail.com

או לגלוש בדף הפייסבוק שלי

http://www.facebook.com/talnivguiding

 

 

 

  

 

 


דירוג גולשים 3.1

חיפוש חבילת סקי


מדינה מועדפת
אתר מועדף


טופס להזמנת חופשת סקי


  מדינה: 

  אתר: