סקי באוסטריה
אוסטריה
סקי בצרפת
צרפת
סקי באיטליה
איטליה
סקי בבולגריה
בולגריה
סקי בשוויץ
שוויץ
סקי באנדורה
אנדורה
סקי בארה"ב
ארה"ב
סקי בסלובקיה
סלובקיה
סקי בצכיה
צכיה
 

כתבות


סקי למתקדמים


קטגוריות נוספות
  סקי וסנובורד
  טיפים לחופשה מושלמת
  איך הכול התחיל
  תזונה וכושר
  חנויות סקי וסנובורד
  סוכני נסיעות מובילים
  סקי למתקדמים
  עדכוני מזג אויר

טל ניב - מדריך סקי והרים גבוהים


טל ניב (36) הינו מדריך הרים גבוהים וסקי

(Berg und Skiführer/Mountain and Ski Guide  (IFMGA/IVBV)

וחבר בעמותת מדריכי הסקי הגרמנית (DSLV, Grundstuffe) .

טל מתגורר באלפים המזרחיים באזור ה Allgäu על גבול טירול מזה כשלוש שנים ועוסק באופן מלא לפרנסתו בהדרכת טיפוס וסקי.

 

מאז ומעולם הוקסמתי מעולם ההרים, תמונות ממגזינים כנשיונאל גאוגראפיק או פוסטרים בחנויות ציוד טיולים ריתקו אותי ולכן ידעתי כי יום אחד ההרים ישחקו תפקיד משמעותי בחיי. רק דבר אחד לא ידעתי והוא עד כמה מכריעה תהיה ההחלטה לנסוע לניו זילנד לאחר השירות הצבאי ללא שום רקע מוקדם.

 

נחתתי בקיץ הניו זילנדי, קניתי ציוד טיפוס בסיסי ונסעתי למקום בו אפשר לטפס ולהתחבר אל מטפסים אחרים ובכך החלה החוויה. פחות או יותר לאחר חצי שנה ומספר פסגות שנכבשו החל לו החורף הניו זילנדי ואיתו חוויה נוספת שהתחילה ברכישת ציוד סקי למתחילים. בדרכי לאתר עצרתי טרמפ למדריך סקי מקומי ממנו קיבלתי בתמורה לטרמפים את שיעורי הסקי הראשונים שלי ובכך התחלתי את עונת הסקי הראשונה בחיי ב ble coneTre שם עשיתי מנוי עונתי.

 

בפתאומיות רבה ובאופן מובן לחלוטין (לפחות לי) הפכו הסקי וטיפוס ההרים לחלק בלתי נפרד מחיי. בכל שנה הייתי עובד כעצמאי כחצי שנה ובחצי השני של השנה מבלה את זמני לטובת סקי וטיפוס במדינות שונות כמו: קנדה, ארה"ב, סלובניה, צרפת, ספרד, גרמניה, אוסטריה, שווייץ, איטליה ובריטניה.

 

אל נושא ההדרכה (Mountain Guiding) הגעתי די במקרה בעיקר משום לעולם לא חשבתי שאגיע לרמה מספיק גבוהה בטיפוס וגלישה. הרי מדריכי הרים גבוהים הם סוג של סופרמנים לטעמי.. כאשר התברר לי שוב ,בצירוף מקרים והרבה מזל, כי קיים סיכוי טוב שאהפוך יום אחד למדריך התחלתי בתהליך של הכנות לקראת מבחני הכניסה בסקי ובטיפוס ולכן עברתי לגור בשאמוני שבאלפים הצרפתים.

 

מספר חודשים לאחר מכן השתתפתי במבחני הכניסה לקורס שנערכו באוברסטדורף (Oberstdorf) בגרמניה. המבחנים היו מבחני חורף ועסקו אך ורק בגלישה. במשך 3 ימים רצופים נבחנו ביכולותינו בטכניקת סקי, פרי ריידינג ובסקי טורינג   

 

טכניקת סקי - תירגולות שונות על הפיסט כמו סיבובים ברדיוסים שונים, קארבינג, מעבר מראדיוס אחד לשני וכדומה הכול תוך הפגנת טכניקה "נקייה" ושליטה בסקי.

פרי ריידינג-  אוף פיסט עם 15 קילו על הגב, גלישה מהירה ואגרסיבית תוך הפגנת טכניקה טובה ושליטה בסקי על אף תנאי שלג משתנים או קשים.

 סקי טורינג- הינו חיבור בין טיפוס הרים לסקי כשהעלייה נעשת עם הסקי (הכוללים ביינדינגס מיוחדים ו"סקינס" שזהו בד עם שערות כיווניות המודבק אל תחתית הסקי) על פסגה וגלישה אלפינית רגילה חזרה למטה, תוך הפגנת מודעות למפולות שלגים, ניווט והתמצאות במרחב ותיכנון וביצוע הגיוניים. 

 

בסוף שלושת הימים רוויי הלחץ מצאתי את עצמי כישראלי הראשון שעמד במבחני הכניסה לקורס. את מבחני הקיץ עברתי מספר חודשים מאוחר יותר ושנה לאחר מכן- לאחר שעברתי לגרמניה לאזור ה Allgäu (אזור הררי בקרבת גארמיש וסנט אנטון) ולמדתי גרמנית, התחלתי בקורס.

 

כמדריך במשרה מלאה חורף וקיץ אני נע בכל אזורי האלפים- מהאקרא בצרפת ועד לגרוס גלוקנר במזרח אוסטריה כמו גם ארצות אקזוטיות אחרות שם ניתן לגלוש ולטפס.

 

עבודתי כמדריך מתחלקת לשניים:

 

1. הדרכה קלאסית (Guiding) -המכילה בתוכה הובלה של קבוצת גולשים בהרים ואספקת מעטפת בטיחות ממפולות שלגים, ניווט והתמצאות, קריאת מזג אוויר ומציאת השלג הטוב ביותר.

 כמו כן הגשמת שאיפותיהם של אנשים בהובלה לפסגות גבוהות ומאתגרות כמו המונבלאנכ, המאטרהורן, הגראן פאראדיסו והרים אחרים, חורף וקיץ, עם או בלי סקי. 

 

2.הדרכה לימודית (Instructing)- קורסים או סדנאות סקי אוף-פיסט ומודעות למפולות שלגים כמו גם קורסי טיפוס או מיומנויות אחרות הקשורות לכל הצדדים השונים של עולם ההרים.

 

את זמני החופשי אני מבלה, בניצול תנאי השלג ליום פאודר, סקי טורינג מיוחד או בטיפוס מסלול או פיסגה- והכל בשביל הנפש.

לשמחתי הרבה נפלה בחלקי זכות גדולה לעסוק במקצוע שהוא מעל לכול גם אורך חיים.

מלבד המצאות בסביבה מושלגת, קיצונית ועוצרת נשימה החומר האנושי איתו אני נמצא במגע גורם לי להעריך ולהנות מעבודתי באופן יום יומי ולחלוק חוויות בלתי נשכחות של ספורט הגלישה וטיפוס ההרים.

 

לצורך יצירת קשר וקבלת מידע על פעילויות שונות ניתן לפנות אלי ישרות

באי מייל-talniv75@googlemail.com

 

או להכנס לדף הפייסבוק שלי  http://www.facebook.com/talnivguiding

 

  

  

דירוג גולשים 3.1

המוות הלבן - מפולות שלגים, המנעות וחילוץ

  

 

מאת מדריך סקי והרים גבוהים">טל ניב, מדריך הרים גבוהים וסקי (מתמחה).

 

מהי מפולת:

"מאסת שלג, הגולשת במהירות במדרון כתוצאה מתהליך טבעי או מהתערבות אנושית" (וויקיפדיה).  

 

מהי הסכנה במפולות:

לפי סטטיסטיקת התאונות של המועדון האלפיני הגרמני, מעל 60% מהתאונות הקטלניות בחורף מקורן במפולות.

הסכנה במפולות יכולה לנבוע מהישמטות הקרקע מתחת לרגליים המביאה לנפילה אזור תלול,  סחיפה לתוך תאי שטח מסוכנים (עצים, סלעים וכו') סכנת קבירה ומעיכה, סכנת קבירה וחנק והטחה במכשולים.

 

 

חילוץ קורבן מפולת

 

 

 

 

 

 

 

סוגי מפולות מוכרים:

1.  מפולת נקודתית (Point Relies)

2. מפולת פלטות שלג (Slab Avalanche)

3. מפולת שלג רטוב (Isothermal Avalanche/Slash Flow)

4. מפולת "שלג אוויר" (Powder Avalanche)

 

מפולת נקודתית (Point Relies) :

מפולת המשתחררת בדר"כ זמן קצר לאחר הצטברות המשקעים עם שלג לא דחוס (בצפיפות נמוכה). המפולת מתרחשת בדרך כלל בטמפרטורת אוויר נמוכה ובתלילות גבוהה של מדרון.

המפולת משתחררת בנקודה צרה ומוגדרת ויוצרת נתיב מפולת בצורת משפך, דמעה או מניפה הפתוח בכיוון הירידה.

הסכנה במפולת זו היא הישמטות הקרקע מתחת לרגליים ונפילה, סחיפה לתוך תאי שטח מסוכנים (מצוקים וכו'), במפולת זו סכנת ההקברות מוגבלת,

כשמרבית מקרי המוות הם כתוצאה מטראומת נפילה. 

 

מפולת שלג רטוב (Isothermal Avalanche/Slash Flow):

נגרמת מעלייה של אחוז המים בשלג  עד לנקודת רווייה (יכול לנבוע מקרינת שמש, משקעים וכו') לאחר השיחרור, המפולת נעה נעה בדר"כ לאט (40 קמ"ש). מפולת זו יכולה לסחוף במורד מדרון/לקבור או לפגוע פגיעת טראומה (הטחה במכשולים וכו'). המפולת יכולה לנוע גם על מדרונות מתונים מאוד, ועל אף מהירות איטית (20-40 קמ"ש) יחסית אין שום סיכוי להימלט ממנה בזמן אם נמצאים בנתיב המעבר שלה.  

 

מפולת "שלג אוויר" (Powder Avalanche):

המפולת היא למעשה ענן שלג הנוצר כאשר מפולת אחרת (סלב בדר"כ) עוברת תהליך האצה וערבוב עם אוויר (במעבר מצוק למשל). המפולת יכולה לנוע במהירות של 300 קמ"ש ולשקול מיליוני טונות, כמו כן המפולת יכולה לנוע פרק זמן ארוך באזור שטוח ואף לעבור מצד אחד לצד שני של עמקים. המפולת יכולה להרוס ולקבור בקני מידה עצומים.

מקרה מונטרוכ ב 2007 (Montroc ) וגאל טור היו כתוצאה ממפולת שלג אוויר.

 

מפולת פלטות שלג (Slab Avalanche):

מפולת האחראית ל 90% ממקרי המוות כתוצאה מפגיעת מפולות. בעת שהיא משתחררת, שכבת השלג הנעה יכולה להגיע לרוחב של יותר מקילומטר ולעומק של מספר מטרים. המפולת יכולה להגיע למהירות של מעל 100 קמ"ש וכמות השלג יכולה להגיע ל 300,000 מ"ק ולשקול עשרות אלפי טונות.

הסכנות במפולת זו הן כל הסכנות הנובעות מ Point release ובנוסף קבירה המביאה לחנק או טראומה כגון מעיכה, פגיעה בעצים,סלעים וכו'.  

 

מפולת פלטות שלג (Slab Avalanche) : מכאניקה של מפולת

על מנת שמפולת זו תתרחש אנו זקוקים ל 3 תנאים עיקריים:

  1. מאסה קריטית + קשר  (Bonding).
  2. שיפוע.
  3. שכבת החלקה.

טל ניב©

 

גורמים לפגיעה ביציבות השלג ולעלייה בסבירות למפולת:

1.משקעים: ירידת כמות גדולה של שלג בזמן קצר, ירידה ממושכת של שלג (מספר ימים ללא הפוגה), ירידה של שלג מלווה ברוח, ריבוי כללי של משקעים, מיעוט כללי של משקעים, שינוי במשקעים  משלג לגשם. כל אלו ועוד יכולים להביא לירידה ביציבות השלג.

 

2.רוח: השלג הוא החומר ממנו נבנית המפולת, הרוח היא הבנאית, אם הייתה רוח חזקה בעת ירידת שלג או שהייתה רוח חזקה תקופה ממושכת גם ללא ירידת שלג, תעלה הסבירות למפולת פלאטות שלג.

 

3.טמפרטורה: בתנאי קור קיצוניים למשל, השלג אינו עובר תהליך של קפיאה והמסה והוא יישאר חסר יציבות. קרינת שמש אינטנסיבית או עלייה קיצונית בטמפרטורה יביאו לעלייה באחוז המים בשכבת השלג החשופה לקרינה השלג יהפוך כבד יותר ויהייה יותר נתון למפולות. שינוי קיצוני בטמפרטורה יביא גם הוא לעלייה בסבירות למפולות. השינוי הנפוץ ביותר הוא מקר לחם  יום יפה לאחר סערה למשל. זו הסיבה שמרבית תאונות המפולת קורות בימים עם מזג אוויר יציב.

 

 

 

 

 

 

הימנעות ממפולות, מהם הכלים העומדים לרשותנו:

  1. דוחו"ת מזג אוויר.
  2. דוחו"ת חיזוי מפולות.
  3. בדיקה עצמית.
  4. Staying on the Safe Side.

 

דוחו"ת מזג אוויר מכילים בתוכם נתונים רלבנטיים של טמפרטורה, משקעים, רוחות (עוצמה וכיוון) תחזית לימים הקרובים כמו גם סקירה הסטורית.

דוחו"ת חיזוי מפולות הם הבסיס המודרני והחשוב ביותר ממנו ניתן להפיק נתונים בקשר לרמת יציבות השלג. בכל הארצות האלפיניות כמו גם בארה"ב, ניו זילנד וקנדה מופק דו"ח חיזוי מפולות בשפה המקומית מדיי יום.

 

הדו"ח נוגע לאזורים ספציפיים ומכיל מספר נתונים חשובים הכוללים רמת הסכנה.

הדו"ח מחלק את הסכנה מ1 עד 5 כאשר הערכים הנמוכים מעידים על סבירות נמוכה למפולת והגבוהים לסבירות עולה, כמו כן הדו"ח מכיל תחזית יציבות שלג המסתמכת על בדיקות הנערכות מדי יום באזורים שונים, הדו"ח גם מציג היסטוריה של המשקעים באזור ותחזית לימים הבאים.

 על מנת להבין בצורה מקיפה כלי קריטי זה (מלבד שליטה בשפה בה נכתב הדו"ח) עלינו לעבור קורס או הדרכה מסודרת בנושא.

 

בדיקה עצמית מהווה כלי משני בלבד המאמת את הכתוב בדו"ח חיזוי המפולות, הבדיקה מצריכה מיומנות מומחה על מנת שניתן יהיה להפיק ממנה נתונים שיעזרו לנו להחליט אם אנחנו בירוק או באדום כהה!

 

Staying on the safe side מורכב בראש ובראשונה מהכרותנו ובהכרה במגבלותינו (העדר ידע או ניסיון למשל), כמו כן, בהיעדר ניסיון או הדרכה אנו תמיד יכולים להישאר באזורי הסקי המוכרזים והמנוטרים שם עובד הסקי פטרול בשחרור מבוקר של מפולות.

אזורי הסקי אמורים להיות תמיד בטוחים אך טוב יהיה לרכוש השכלה בנושא בקורסים מסודרים (לצערי קריאה בנושא אינה מספקת) .

אפשרות נוספת היא  שכירת מדריך מוסמך- שימו לב מדריכי סקי אינם מוסמכים או מורשים בהדרכת סקי מחוץ לאזור סקי מוכרז או אזור הנתון בסכנת מפולות אלא אך ורק מדריכי הרים גבוהים (Mountain Guides).

 

מפולות שלגים- חילוץ והצלה:

מציאת קורבן מפולת ע"י שימוש במשדר ודקר

 

 

 

 

 

 

 

חילוץ והצלה עומדים במעגל השני, לאחר המנעות ממפולות. על מנת לחלץ קורבן מפולת חי (ברגע המפולת) עלינו לפעול במיומנות ובמהירות.

אחוז ההישרדות של קורבנות מפולת ששרדו את הקבירה הראשונית עומד על 90% כל עוד הם נמצאו ונחפרו עד לחשיפת דרכי אוויר ב 12-15 הדקות הראשונות, לאחר פרק זמן זה קיימת ירידה של 60% בסיכוי ההישרדות ,

במילים אחרות אחוז ההישרדות עומד על 30%-40% ולאחר 40 דקות אחוז ההישרדות מזערי וזניח ולכן, אין לנו על מי לסמוך פרט ליכולותינו ויכולת חברינו

יחידות החילוץ אינן מחלצות גולשים חיים! כל תאונת מפולת שהסתיימה בהצלה הייתה כתוצאה של חילוץ החברים או בני לוויה. כנגזרת מכך:

1.אין לעשות סקי לבד מחוץ לאזור המוכרז!- משום שלא יהיה מי שיחלץ אתכם בחיים.

 

2.כל המעוניין לצאת מחוץ לפיסט (המסלולים המוכרזים) חייב לשאת עימו ציוד בטיחות למפולות  דהיינו,  משדר מפולות, את חפירה ודקר. (RECCO הוא גימיק שיווקי חסר משמעות או תועלת).

 

3.כמובן שכל הנ"ל חסר משמעות אם לא יודעים להשתמש בכלים הנ"ל ולכן הבסיס להכול הוא הכשרה ולו הבסיסית ביותר בנושא!

 

ציוד בטיחות בסיסי למפולות- משדר, את ודקר

 

 

 

 

ושיהיה לכולנו חורף טוב, מושלג ובטוח!!

 

 

 

טל ניב (36) מדריך הרים גבוהים וסקי Berg und Skiführer/Mountain and Ski Guide (IFMGA/IVBV) בתקופת התמחות  ומדריך סקי בעמותת מדריכי הסקי הגרמנית (DSLV, Grundstuffe) מתגורר באלפים המזרחיים באזור ה Allgäu על גבול טירול מזה כשלוש שנים ועוסק באופן מלא לפרנסתו בהדרכת טיפוס וסקי.

 

ליצירת קשר ותיאום קורסים ניתן לכתוב ל talniv75@googlemail.com

 

או לגלוש בדף הפייסבוק שלי

http://www.facebook.com/talnivguiding

 

 

 

 

דירוג גולשים 3.1

הצלת חיים או גימיק שיווקי? RECCO Reflector

 מאת טל ניב- מדריך הרים גבוהים מתמחה (IFMGA Mountain and Ski Guide- Aspirant) 

 

 

במאמרי הקודם- "המוות הלבן- מפולות שלגים הימנעות וחילוץ"- התייחסתי מעט ולקראת סוף המאמר לנושא ציוד בטיחות שבלעדיו אין יוצאים לסקי מחוץ לאזור הסקי המוגדר.

בשורה או שתיים תיארתי את ציוד החובה (משדר מפולות (Avalanche Transceiver), דקר (Probe) ואת חפירה) וציינתי בנוסף כי ..."RECCO הוא גימיק שיווקי חסר משמעות או תועלת".

 

אמירה מעט פשטנית (מצדי) שאולי נכון להרחיב עלייה מעט את הדיבור. אז ככה-

ה RECCO או בשמו היותר מדוייק  RECCO Reflector הוא מרכיב אחד משילוב של שניי מרכיבים היוצרים יחדיו את ה RECCO System – מערכת לחילוץ ממפולות שלגים- נחזור להגדרה זו בהמשך.

RECCO Inflector

 

 

 

המערכת- שאנו רואים בדר"כ רק מרכיב אחד שלה, להלן האינפלקטור או ה"מחזיר"- פותחה לראשונה בשנות ה 70 בשוודייה כתוצאה מתאונת סקי בה הייה מעורב ממציאה.

מערכת ה RECCO- שזכתה לעדנה מחודשת דרך חברות ציוד הסקי בימינו-  פותחה במקביל למערכת אחרת הנקראת Aavalanche Transceiver/Pips/Arva - משדר/מקלט הנישא על כל גולש בק קאונטרי כיום. כפי שצויין המערכות פותחו במקביל ותקופה מסויימת אף היוו סוג של תחרות או אלטרנטיבה אחת לשנייה.

 

בשנות ה80 עת החל שיווק מסחרי מסודר של מקלט/משדר מפולות שלגים (Avalanche Transceiver) ואושרו תקניו, נשכחה כמעט מערכת ה RECCO וצצה מחדש בשנות ה 2000 כמרכיב ייעודי בתעשיית ציוד הסקי בדגש על ביגוד או מוצרים המקושרים לפעילויות סקי אקסטרימי- בק קאונטרי, פרי רייד, סקי טורינג וכדומה- מעילים, מכנסיים אטימות למיים, קסדות ונעליים יוצרו עם "מחזיר" RECCO קטן ושווקו כאמצעים המעלים את רמת הביטחון בחילוץ מתאונות מפולת. במאמר זה אבדוק ואשווה בין שתי המערכות השונות ואנסה לתת תשובה לציבור המסתמך על הRECCO כאמצעי בטיחות משמעותי האם מדובר בהחלטה מושכלת או לא.

 

כייצד עובד הRECCO – השבב הנמצא בתוך ה"מחזיר"  RECCO הוא סביל, ז"א הוא אינו צורך אנרגייה מבטריה או מכל אמצעי אנרגטיקה אחר, כל תפקידו הוא להחזיר אות בתדר המוכר וניתן לזיהוי למשדר/מקלט RECCO הנישא ע"י יחידות החילוץ- כמו אפקט הסונאר של ספינה- כאשר הוא קבור מתחת לשלג.

 

ז"א אם אין בידינו משדר מקלט (השולח אות, מקבלו בחזרה ועל בסיסו מאכן את מיקום הקורבן) אין ביכולתינו לחלץ קורבן מפולת על בסיס מחזיר RECCO בלבד. המקלטים של אות ה RECCO הם גדולים ויקרים ולכן אינם נישאים על גופם של גולשים בבק קאונטרי אלא נמצאים רק בידי (חלק מ) יחידות החילוץ.

 

 

חיפוש קורבן מפולת ע"י משדר/מקלט RECCO

    

כייצד עובד משדר/מקלט מפולות (Avalanche Transceiver)- בכל משדר המשווק כיום מוטבע מצב ברירת מחדל של שליחת אות אלקטרוני קבוע וחלש כל שנייה- כל חברות הייצור מייצרות משדרים השולחים אות זהה.

כל גולש או ספורטאי חורף הנמצא בסביבה מאויימת מפולות אמור לשאת על גופו משדר ולהיות תמיד בחברת מינימום בן אדם נוסף הנושא גם הוא משדר, שנייהם על מצב "שלח".

 

בעת תאונת מפולת- אלו שלא נקברו- מעבירים את משדריהם ממצב "שלח", למצב "קליטה" ובעזרת מעקב אחר האותות (כפי שעוקבים חוקרים אחרי קולר התלוי על צווארן של חיות גדולות) מחפשים את הקורבנות הקבורים מתחת לשלג. לאחר שנמצא האזור הקטן בו מורגש האות החזק ביותר (טכניקה נלמדת), מדקרים עד שמוצאים את המיקום המדוייק של הקורבן וחופרים אותו החוצה.

 

(Avalanche Transceiver )

משדר מפולות  

מסוג "באריווקס" של מאמוט.

 

 

טכניקת נשיאת האמצעים השונים- מחזיר RECCO בדר"כ נישא על שכבה חיצונית של ביגוד (מעיל אטום למים או מכנסיים) בעת מפולת הלחצים המופעלים על הקורבן הם עצומים ולא פעם קורעת המפולת מעל הקורבן את הלבוש, התיק או הקסדה. עד כמה שידוע לי אין פיתוח של מחזיר RECCO הצמוד לגוף. כאשר תגיע יחידת החילוץ לחפש את האות היא עלולה למצוא מעיל או מכנסיים רייקים מתוכן.

משדר המפולות מגיע עם רתמה נפרדת ונישא תמיד מתחת לשיכבת ביגוד או שתיים מתוך ההנחה כי שכבת הביגוד הראשונה תיקרע בעת מפולת.

 

זמנים למציאת הקורבן- יש חשיבות רבה מאוד למציאה וחילוץ קורבן מפולת מהירים, מרבית מקורבנות המפולת ששרדו, נמצאו ונחפרו במהלך 15 הדקות הראשונות לאחר התאונה. ראה טבלאת אחוזי הישרדות קורבנות מפולת.

 

 

 

 

 

לצוות חילוץ מקצועי, הנושא משדר/מקלט RECCO והזמין לקריאה, אין סיכוי להגיע לזירת התאונה מחוץ לאזור הסקי המוכרז בפחות מ 30 דקות!! – זיכרו 30 דקות להגעה ועוד כ15 דקות עד למציאה, דיקור וחפירה הם 45 דקות- זמן בו לקורבן מפולת קבור יש פחות מ 30% הישרדות.

ואכן, הרוב הגורף של קורבנות המפולת ששרדו, עשו זאת בעזרת שימוש במשדר מפולות ונחפרו החוצה על ידי חבריהם.   

הבדליי מחירים- מחזיר הRECCO (שמהווה 50% ממערכת החילוץ) משמעותית יותר זול ממשדרי המפולות המודרניים (דור III עולה בערך 350 יורו) מקלט/משדר RECCO עולה אבל יותר...

 

ולסיכום- בראש ובראשונה למי ששכח, הדבר הבטיחותי החשוב ביותר בכל מה שנוגע למפולות הוא ההימנעות ממפולות ע"י לימוד מעמיק של הנושא בקורסים והכשרות שונות, שימוש בכלים שונים (כדוחו"ת סבירות למפולת, מז"א וכו'), הכרה במיגבלות, והיעזרות במקצוענים בנושא (לא מדריכי סקי אלא רק מדריכי הרים גבוהים Mountain and Ski Guides ). במידה ואתם יוצאים מחוץ לאזור הסקי יש ליזכור תמיד

 

1.אין לעשות סקי לבד מחוץ לאזור המוכרז!!!- לא יהייה מי שיחלץ אתכם בחיים.

 

2.כל המעוניין לצאת מחוץ לפיסט חייב לשאת עימו ציוד בטיחות למפולות- דהיינו- משדר מפולות, את חפירה ודקר.

 

3.יש ללמוד איך להשתמש בכלים הנ"ל!!!

 

 

ועכשיו למושא מאמרינו ל RECCO- 

*המחזיר לכשלעצמו הינו חסר משמעות כאשר אנו מסתמכים על חילוץ בקבוצה או בקבוצה עם מדריך, אף אחד מאיתנו אינו נושא משדר/מקלט RECCO

 

*המחזיר לכשלעצמו הינו חסר משמעות כשאין לנו יכולת לזמן חילוץ (אין קליטת טלפון או אין שירותי חילוץ באזור כמו לדוגמה באזורים שונים בארצות סקנדינביה) או אם אנחנו לבד.

 

*המחזיר תפור על פריט לבוש חיצוני ולכן קיים סיכוי ממשי שבעת מפולת הוא ייקרע מעלינו.

 

*במידה ויחידת חילוץ מקצועית מאתרת קורבן מפולת אך ורק בעזרת מערכת ה RECCO קיימים 30% מיטביים של הישרדות בלבד- ז"א מקסימום אחוזי הישרדות עומדים על 30% ומטה!

 

*המחזיר לא נותן חיווי האם הוא תקין או לא, המחזיר הוא פאסיווי ולכן אין באפשרותנו לבדוק אותו- הוא יכול להיות משול ל"מזוזה ריקה".

 

*המחזיר הוא זול ולכן יכול לשמש כ"מעגל שני" בעת הזנקת חילוץ המצוייד ביכולת גילוי.

 

 ושיהייה לנו חורף בטוח!

  

 

    

טל ניב (36) מדריך הרים גבוהים וסקי Berg und Skiführer/Mountain and Ski Guide    

(IFMGA/IVBV) בתקופת התמחות  ומדריך סקי בעמותת מדריכי הסקי הגרמנית (DSLV, Grundstuffe)

מתגורר באלפים המזרחיים באזור ה Allgäu על גבול טירול מזה כשלוש שנים ועוסק באופן מלא לפרנסתו בהדרכת טיפוס וסקי.

ליצירת קשר ותיאום קורסים ניתן לכתוב ל talniv75@googlemail.com

או לגלוש בדף הפייסבוק שלי

http://www.facebook.com/talnivguiding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

דירוג גולשים 3.1

מהפיסט החוצה- סדנא ללימוד גלישת אוף פיסט

 

טל ניב בגלישת פרי רייד באזור Bivio בשווייץ©.

 

במהלך השנים התפתח בארצנו דור חדש והרפתקני של גולשים ומדריכי גלישה, אנשים הרואים בגלישה ובספורט החורף פעילות שהיא יותר מסתם תחביב או ריטואל החוזר על עצמו מדי שנה ומחפשים כייצד להתפתח בנושא.

 

פעילות "מהפיסט החוצה" באה לתת מענה לחיפוש זה- מדובר על מתכונת סוף שבוע ארוך ועד שבוע גלישה שבמהלכו יהפוך גולש הפיסט המנוסה לגולש אוף פיסט מתחיל- עד יציב בעזרת טיפים מקצועיים ותירגול.

 

במהלך הסדנא הארוכה (שבוע) יועברו תכנים בסיסיים בכל הקשור לסכנות האוף-פיסט, קרי- מפולות שלגים ודומיהן, ויתורגל השימוש בציוד הבטיחות הנלווה.    

 

 

 

למי מיועדת הסדנא?

הסדנא מיועדת לגולשיי סקי מנוסים היורדים מדרונות אדומים ושחורים תוך שליטה מלאה בסקי וסיבובים "נקיים" (שימוש טוב באדג'ינג, קארבינג) ברדיוסים משתנים.

מדריכי סקי המעוניינים לשפר יכולות אוף-פיסט וטכניקה.

 

 

"מהפיסט החוצה"- תוכנית יום אחר יום:

יום 1- פגישה ושיחת פתיחה.

יום 2- גלישה על הפיסט באתר הסקי- המטרה היא להכיר, להוריד חלודה ולהיפטר מהרגלים רעים.

יום 3- גלישה על הפיסט ומבוא לאוף פיסט (יציאה מהפיסט החוצה) באתר/יום נוסף באתר במתכונת של יום 2, לפי יכולות החניכים.

יום 4- גלישת אוף פיסט בשאיפה כל היום במדרונות מתונים בתוך אזור הסקי.

אופצייה להארכה- יום 5-7 - גלישת אוף פיסט כל היום בשאיפה מחוץ לאזור הסקי כמו כן אופצייה להחלפת אזור סקי וגלישת אוף פיסט.

אפרה סקי- מסיבות וכו' באחריות וארגון עצמי של המשתתפים.

 

 

פרטים ומחירים:

כפי שצויין הסדנא יכולה לכלול סופ"ש ארוך (4 ימים- "סדנא קצרה") ועד שבוע ("סדנא ארוכה").

מיקום- סדנאת ה4 ימים היא גמישה, ז"א היא יכולה לסגור שבוע או להתחיל שבוע באתר נתון לפי דרישת המשתתפים (ממאיירהופן דרך סנט אנטון ועד לשאמוני). 

הסדנא הארוכה תהייה באזור ה Allgäu ותכלול אתרי סקי כמו אובריוך, פלהורן, נבלהורן עם אופצייה ל3 ימים בסנט אנטון או באתר גדול אחר (בהתאם לתנאי השלג ורצון המשתתפים).      

תאריך- לחורף 2012 ניתן לתאם ישירות מול טל ע"י יצירת קשר talniv75@googlemail.com

 

 

מקום מיפגש-

הסדנאות הקצרות- לפי אזור הסקי אותו בחרו המשתתפים.

הסדנא הארוכה- מפגש בשדה תעופה מינכן ליד שער F.

 

 

מחיר-

סדנא קצרה- 350 € יורו לבן אדם לקבוצה של 4-6 משתתפים.  

סדנא ארוכה- 600 € לבן אדם בקבוצה של 4-6 משתתפים.

המחיר כולל-

סדנא קצרה- הדרכה ע"י מדריך מוסמך.

סדנא ארוכה- הדרכה ע"י מדריך מוסמך כמו גם הסעה מנקודת המפגש וחזרה אליה כולל הסעות במהלך השבוע הקשורות לתכנים המוצעים.

 

המחיר אינו כולל-

סדנא קצרה- השכרת ציוד בטיחות חובה (50 יורו).

סדנא ארוכה- השכרת ציוד בטיחות חובה (50 יורו), סקי פאס (כ30-40 יורו ליום), ביטוח ספורט אתגרי- חובה (כ1.5 דולאר ליום בחברות הביטוח השונות), לינה במלון חצי פנסיון (כ 35-40 יורו), אוכל ושתייה.

ציוד נלווה- אפשרית השכרת ציוד נלווה- לגולשי סקי ניתן להשכיר מגלשיים FAT בכ 100 יורו לשבוע, קסדות (כ 20 יורו לשבוע), תיק גיו ABS- התקן המסייע ב"הצפת" קורבן מפולת מחוץ לשלג (כ 80 יורו לשבוע) וכל ציוד אחר.  

 

 

 

 

 

טל ניב (36) מדריך הרים גבוהים וסקי Berg und Skiführer/Mountain and Ski Guide (IFMGA/IVBV) בתקופת התמחות,  ומדריך סקי בעמותת מדריכי הסקי הגרמנית

 (DSLV, Grundstuffe) מתגורר באלפים המזרחיים באזור ה Allgäu על גבול טירול מזה כשלוש שנים ועוסק באופן מלא לפרנסתו בהדרכת טיפוס וסקי.

ליצירת קשר ותיאום קורסים ופעילויות ניתן לכתוב ל talniv75@googlemail.com

או לגלוש בדף הפייסבוק שלי

http://www.facebook.com/talnivguiding

 

 

 

 

 

 

 

 

דירוג גולשים 3.1

חופשת סקי לגולשים המתקדמים בהדרכת טל ניב

 

 

 

 

 כישראלים המכורים לשלג וכגולשים מנוסים, כל חורף עולה לנו השאלה "לאן נוסעים", כיוון שהנסיעה תמיד כרוכה בטיסה, הזמנת מקום במלון וכולי אנו תמיד נוטלים את הסיכון שעל אף הזמנה מוקדמת ומחיר החופשה האטרקטיבי, השלג יהייה ככה-ככה...

ב"גו סנו" מצאנו פיתרון לבעייה- תמיד הטיסה לאותו מקום (מינכן- אחד היעדים הזולים באירופה) ומשם הנסיעה לאזור הסקי עם השלג הטוב ביותר שהאלפים יכולים להציע- מאוסטריה ועד צרפת- לשבוע של גלישת פאודר ואוף פיסט אינטנסיבית. 

 

 

"גו סנו"- תוכנית יום אחר יום:

יום 1- הגעה ואיסוף ממינכן, נסיעה לאתר (אפשרות ל"השלמת ציוד" בדרך), התמקמות במלון ושיחת פתיחה.

יום 2- גלישה על הפיסט ויציאה מהפיסט באתר.

יום 3- גלישה אוף פיסט באתר, היכרות עם ציוד הבטיחות- ציוד המאפשר לנו למצוא ולחלץ קורבן מפולת קבור בחיים- ההיכרות עם הציוד היא חובה לפני היציאה מאזור הסקי.

יום 4- גלישת אוף פיסט, שטח אקסטרימי, בשאיפה מחוץ לאזור הסקי.

יום 5- גלישת אוף פיסט, שטח אקסטרימי II, בשאיפה מחוץ לאזור הסקי ובשילוב מדרונות תלולים, ערוצים, עצים וכו'.

יום 6-7- החלפת אזור סקי וגלישה, גלישה, גלישה...

בנוסף- מול דרישה של המשתתפים נוכל גם לכלול הרצאת מז"א, תכנים בנושא מפולות שלגים- הימנעות וכו'.

אפרה סקי- מסיבות וכו' באחריות וארגון עצמי של המשתתפים.

 

למי מיועדת הסדנא?

הסדנא מיועדת לגולשים מנוסים מאוד (סקי וסנו-בורד גם יחד) בעלי יכולת וניסיון ב"אוף פיסט" המעוניינים לגלוש פאודר במשך שבוע.

מדריכי סקי המעוניינים לשפר יכולות אוף-פיסט וטכניקה.

 גולשים מנוסים/ מדריכי גלישה (סקי וסנו-בורד גם יחד) המעוניינים לרכוש הבנה בנושא מפולות שלגים, הימנעות וחילוץ יוכלו לקבל הכשרה לפי רצונם בנושא חשוב זה.

 

פרטים ומחירים:

תאריך- נסיעת פיילוט (נסיעה ראשונה) מתוכננת ב 2-8 למרץ  2012.

מקום מיפגש- שדה התעופה במינכן בנקודת האיסוף ליד טרמינל F ב 12:00 בצהריים.

מחיר- 550 € לבן אדם בקבוצה של 6-8 משתתפים.

 

המחיר כולל- הדרכה ע"י מדריך מוסמך, הסעה מנקודת המפגש וחזרה אליה כולל הסעות במהלך השבוע הקשורות לתכנים המוצעים.

 

המחיר אינו כולל- השכרת ציוד בטיחות חובה (50 יורו לכל השבוע כולל דקר, משדר מפולות, את חילוץ), סקי פאס (כ 40 יורו) ליום, ביטוח ספורט אתגרי- חובה (כ 1.5 דולאר ליום בחברות ביטוח השונות), לינה במלון חצי פנסיון (כ 45 יורו), אוכל ושתייה.

ציוד נלווה- אפשרית השכרת ציוד נלווה- לגולשי סקי ניתן להשכיר מגלשיים FAT בכ 100 יורו לשבוע, קסדות (כ 20 יורו לשבוע), תיק גיו ABS- התקן המסייע ב"הצפת" קורבן מפולת מחוץ לשלג (כ 80 יורו לשבוע) וכל ציוד אחר.   

 

 

 

טל ניב (36) מדריך הרים גבוהים וסקי Berg und Skiführer/Mountain and Ski Guide (IFMGA/IVBV) בתקופת התמחות,  ומדריך סקי בעמותת מדריכי הסקי הגרמנית

 (DSLV, Grundstuffe) מתגורר באלפים המזרחיים באזור ה Allgäu על גבול טירול מזה כשלוש שנים ועוסק באופן מלא לפרנסתו בהדרכת טיפוס וסקי.

ליצירת קשר ותיאום קורסים ופעילויות ניתן לכתוב ל talniv75@googlemail.com

או לגלוש בדף הפייסבוק שלי

http://www.facebook.com/talnivguiding

 

 

 

 

 

דירוג גולשים 3.1

הדרכת הרים גבוהים כמקצוע

 

 

מה זה בכלל Mountain Guiding ?

 

•ההסמכה הרשמית והיוקרתית ביותר בכל נושא "ספורט ההרים" (Mountain Sports) חורף וקייץ. 

 

•הסמכה בינ"ל (אקדמאית) מוכרת בכל הארצות האלפיניות וחלק מארצות העולם (כמו ניו זילאנד, קנדה, ארה"ב, בריטניה וסקנדינבייה).

 

•ההסמכה מאפשרת לקחת באופן חוקי ותחת כיסוי ביטוחי אנשים לסביבה הררית (*) בכל העולם ובכל עונות השנה- בחורף לפעילויות שלג כגלישה (אוף פיסט, סקי טורינג וכו') ובקייץ לפעילויות טיפוס (טיפוס הרים, טיפוס סלע וכדומה).

 

•ההסמכה היא הוכחה (ברמת הנוהג והמנהג) שהמדריך עבר שלב מבחני כניסה, לימודים, התמחות ומבחני סיום ושהוא חבר בסינדיקט הלאומי (הערב לרמתו) במקום מגוריו.

 

*סביבה הררית- אזור גבוה המאופיין בהימצאות קרחונים ושלג עד.

 

מי מסמיך Mountain guides?

הפדרצייה הבינ"ל לעמותות של מדריכי הרים גבוהים (IFMGA) היא הגוף היחידי המסמיך מדריכי הרים, בתהליך הנמשך בין שלוש לשבע שנים (תלוי במדינה). הפדרצייה הוקמה בשנת 1966 וחברות בה כל המדינות האלפיניות (שווייץ, איטליה, צרפת, אוסטריה, גרמניה, סלובניה וכו') וכן מדינות אחרות בעולם.

 

 

העבודה כמדריך: מתחלקת לשני תחומים עיקריים

 

1.      הדרכה "קלאסית" (Guiding)- פעילות המוכוונת השגת מטרה ולאו דווקא תוכן לימודי - פיסגה מסויימת, מסלול גלישה בשלג טוב, בטיחות, ניווט והתמצאות וכדומה.

 

2.      הדרכה "לימודית" (Instructing)- פעילות המוכוונת תוכן לימודי- הדרכת טיפוס (כיצד לטפס), הדרכות מודעות למפולות שלגים, הדרכת פרי רייד (הוצאת גולשיי פיסט מהפיסט תוך הקניית הכלים ליציאה מהפיסט), הדרכת טיפוס הרים- בשאיפה להביא את החניכים לרמה בה הם יוכלו בעתיד לממש מסעות לבד וכו'.

 

הדרכה קלאסית בקייץ Summer Guiding

הדרכה קלאסית נחלקת בהתאם לעונות השנה, בקייץ ההדרכה מתרכזת בהדרכת פסגות, טרקים, מסלולים , Via Feratta

 

פסגות- בכל העולם מהוות פסגות הרים מוקד משיכה ומטרה לאנשים, מאז שאדמונד הילרי (הראשון שעמד על פיסגת האוורסט) טבע את הביטוי "אני רוצה לטפס על ההרים כי הם שם!" ואף לפני כן, ראו אנשים בעולם ההרים מקור למימוש שאיפות השגיות אישיות, הגשמת חלומות, השגת רוגע ומחשבה צלולה וכמובן אסטטיקה ונוף עוצרי נשימה.

 מטבע הדברים, לא לכל החולמים יש מספיק זמן, ידע או ניסיון לממש את שאיפותיהם בצורה בטוחה ולכן הם שוכרים מדריך, שטיפוס הרים הוא מקצועו ובכך מעלים את סיכויי ההצלחה ומשפרים את מצב ביטחונם האישי. הרים פופולאריים במיוחד באירופה הינם בראש ובראשונה המונטבלאנכ בצרפת/איטליה (4,800 מ') המאטרהורן בשווייץ (שנחשב להר היפה בעולם) והגראן פאראדיסו באיטליה (שנחשב לפיסגה קלה ויפה במיוחד מעל 4,000 מטר).

 

טרקים- אין ישראלי שלא יודע מהו "טרק". כמובן שלטיולי יום קלים אנשים בדר"כ אינם שוכרים מדריך אך לקלאסיקות ארוכות כמו ה E5 (חציית האלפים מגרמניה דרך אוסטריה ועד איטליה) סובב מונט בלאנכ וכדומה אנשים נוטים לשכור מדריך על מנת שיהייה מי שידע להתמודד עם מצבי חירום (מזג אוויר,פציעה וכדומה) ינווט ויספק מערכת לוגיסטית ובטיחותית.

 

מסלולים- בהרים קיימים מסלולים רבים שטופסו בעבר ותועדו בספרות. חלק ממסלולים אלו (מהמפורסמים ביניהם המפנה הצפוני של האייגר- The Eigers North Face שעליו נכתבו ספרים רבים, נעשו סרטים ואף חברת ציוד מוכרת בחרה את שמה בהקשרו)  קיבלו משמעות  מיתית. כאשר מטפס מעוניין לדחוף את רשימת השגיו קדימה אך חסר את הניסיון או הביטחון, תמיד יוכל לשכור מדריך שיסייע לו.

Via Feratta הוא מושג באיטלקית למסלול "מוכן" (כבל ברזל קבוע בסלע לכל אורכו כהגנה תמידית מפני נפילה לקרקע) בהרים שאין צורך בדרך כלל בידע בטיפוס על מנת לבצעו, אף על פי כן, מדובר על אתגר רציני מאוד המחייב לרוב מעטפת בטיחותית והדרכתית מסויימת לאנשים חסריי ניסיון בתחום.

 

 

טיפוס ווייה פראטה באלפים המזרחיים (אזור שטובאי)

 

 

        

הדרכה קלאסית בחורף Winter Guiding

מתרכזת בגלישה מחוץ לאזורי סקי- Free Ride, סקי טורינג, מסלולי קרח ופסגות (סקי מאונטיינירינג).

 

פרי ריידינג- עם ההתפתחות הטכנולוגית בנושא הגלישה, פיתוח הסקי המודרני, המעבר למגפיים קשיחות מפלסטיק, פיתוח סקי פאראבולי, פיתוח הסנובורד, פיתוח ציוד הבטיחות והמודעות לנושא מפולות שלגים וכו', עלה גם הביקוש ל"משהו נוסף" שחוויית הגלישה יכולה להציע, לאט לאט קם דור של אנשים שחיפשו את חוויית הגלישה החופשית (הרחק מגולשים אחרים, מחוץ למסלולים ובהמשך מחוץ לאתרי הסקי), ה"פאודר" הבתולי והטבע.

אותם גולשים שבחלקם גולשים מנוסים וטובים מאוד, ביציאתם מאזור הסקי המנוטר, חושפים עצמם לסיכון היפגעות ממפולות שלגים, אובדן דרך, נפילה וכו'. לצורך כך, על מנת לקבל את השלג הטוב ביותר והיום המהנה ביותר תוך שמירה על בטיחות ו"ראש שקט" שוכרים הגולשים מדריך- אם ליום אחד או יותר- המכיר את האתר, תנאי השלג והאפשרויות השונות.

 

סקי טורינג- הוא שילוב בין סקי לטיפוס הרים מתון בחורף, בעזרת התקן מיוחד הנקרא "סקינס" וחיבור מיוחד בין הסקי למגף, פותח סקי שניתן גם להיתקדם איתו במעלה מידרון. עם ההגעה לנקודת הגובה שנבחרה, מנתקים את התקן הסקינס מהמגלש, נועלים את החיבור בין המגף לסקי וגולשים גלישה רגילה (להלן "פרי רייד") למטה. ענף זה תפס תאוצה עצומה בשנים האחרונות בעולם וכיום במשך כל החורף יוצאים אלפיי אנשים ביום להרים לצורך סקי טור של יום אחד או מספר ימים. המדריך נשכר על מנת לנווט, להוביל, לשמור על מסגרת בטיחות, לטפל במצביי חירום וכו'. זהו אחד מנתחי העבודה העיקריים של מדריך הרים גבוהים בחורף.

  

סקי טורינג בדרך למעלה (מימין) ולמטה.

 

מסלולי קרח- כל חורף קופאים מפלים זורמים באזור ההררי בעקבות שבועות של טמפרטורות נמוכות מאפס מעלות והופכים למפלי קרח המצריכים מיומנות מיוחדת על מנת לטפסם- ענף מרהיב בתחום הטיפוס.

 

פסגות- גם בחורף מהוות פסגות ההרים מוקד משיכה, הטיפוס מתבצע עם חבלים, על גביי סקי וברגל והירידה בדרך כלל בגלישה רגילה. הרים פופולאריים במיוחד בחורף הם המונטבלאן, הווילד שפיץ (באוסטריה), פיץ ציבידאלה (באיטליה) ועוד.

 טל בטיפוס קרח מפלים באיטליה

 

הדרכה עיונית/מעשית- קורסים קיץ וחורף

 

 

כמדריכים אנו מעבירים קורסים בכל נושא ונושא הקשור להרים, חורף או קייץ- קורסיי טיפוס הרים, קורסיי טיפוס סלע, ניווט והתמצאות, התמודדות עם מצביי חירום בהרים הם רק דוגמאות לקורסי הקייץ, ואילו בחורף אנו מעבירים הרבה קורסי מודעות למפולות שלגים, קורסי פרי רייד, קורסי טיפוס קרח, סקי טור ועוד..

הרבה מאוד מדריכי הרים פונים בשנים האחרונות לנושא האימון האישי ומשתמשים בהרים כפלטפורמה אקסטרימית בה ניתן לתקשר ולהעביר תכנים חינוכיים כמנהיגות, עבודה בקבוצה, התמודדות עם מצבים של חוסר שליטה בסביבה, פחד וכו'.

 

קורס מדריכים הוא תהליך הנמשך בין 3 ל 7 שנים, בתחילתו יש לעבור מבחניי כניסה מפרכים בחורף (טכניקת סקי, טכניקת פרי רייד והובלת סקי טור) ובקייץ (טיפוס על כל סגנונותיו השונים). הרעיון הוא לוודא כי בקורס המדריכים אין מלמדים את החניך כייצד לטפס או לעשות סקי אלא כייצד לעשות זאת עם לקוחות (מטפס חזק או גולש מקצועי לא יהיו בהכרך מדריכים טובים)  אחוז הנשירה במיבחנים עומד בערך על 50% והמעבר הוא רגע גדול ומשמעותי למשתתפים.

לאחר מבחניי הכניסה עוברים המשתתפים לימודים תיאורטיים (חיזוי מזג אוויר, תאורייה על מפולות שלגים, הבטים פסיכולוגיים וחוקיים בנושא ההדרכה) ומעשיים במהלך שנה וחצי, והופכים למדריכים בתקופת התמחות (אספיראנטים). לאחר תקופת ההתמחות בה מחוייב כל מתמחה לעבוד במקצוע פרק זמן מינימאלי, הוא מורשה לגשת למבחני הסיום הנפרשים על פני שישה חודשים.

בסוף כל התהליך מקבל המדריך תעודת זהות בינ"ל השייכת לפדרצייה ומוכרת במרבית ארצות העולם ותואר אקדמאי BA במדעי הספורט מהמוסד ה"מאמץ" בארץ ההכשרה (בצרפת אוניברסיטת גרנובל ובגרמניה מינכן לדוגמה).    

 

בחירה במקצוע ההדרכה היא יותר מהכול בחירה באורך חיים, אנו מקריבים המון- יציבות, עומס פיזי, ביטחון וויתור על קריירה במובן המקובל של המילה הן רק דוגמאות- אך מקבלים המון בתמורה. אנו חיים את עונות השנה, את מזג האוויר המשתנה, את עוצמתו של הטבע ואת הספורט. ומשלבים זאת עם אלמנט שירותי, הדרכתי מעצם המרכיב של עבודה עם אנשים. אין זה מקצוע המתאים לכל אחד אך אלו שעוסקים בו חולקים ברובם את ההרגשה כי המקצוע הוא שבחר בהם והם רק לא התנגדו וענו לקריאה.

 

 

 

 

טל ניב (36) מדריך הרים גבוהים וסקי Berg und Skiführer/Mountain and Ski Guide (IFMGA/IVBV) בתקופת התמחות,  ומדריך סקי בעמותת מדריכי הסקי הגרמנית

 (DSLV, Grundstuffe) מתגורר באלפים המזרחיים באזור ה Allgäu על גבול טירול מזה כשלוש שנים ועוסק באופן מלא לפרנסתו בהדרכת טיפוס וסקי.

ליצירת קשר ותיאום קורסים ופעילויות ניתן לכתוב ל talniv75@googlemail.com

או לגלוש בדף הפייסבוק שלי

http://www.facebook.com/talnivguiding

 

 

 

 

 

דירוג גולשים 3.1

מאמר בסדרה מפולות שלגים הימנעות וחילוץ - המרכיב האנושי

 

מאמר בסדרה מפולות שלגים הימנעות וחילוץ- המרכיב האנושי

מאת: טל ניב, מדריך הרים גבוהים IFMGA (מתמחה), מדריך סקי DSLV.

 

במאמרי הקודם "המוות הלבן, מפולות שלגים הימנעות וחילוץ" הסברתי את הסיבות בעטיין משוחררת מפולת ואת המכאניקה הכרוכה בדבר. הנקודות העיקריות מתוך כלל מה שהוזכר במאמר והן הנקודות שילוו אותנו לאורך כל סידרת המאמרים:

1.מפולות שלגים אינם קורות סתם והן אינן עניין התלוי במזל.

2.מפולות שלגים קורות תמיד מסיבות הניתנות להסבר.

3.המפתח להישרדות בסביבה מאויימת מפולות מותנה לרוב בהימנעות!

 

אם כך- מדוע כל חורף יש מספר לא מבוטל של קורבנות מפולת בהרים? אחת התשובות המרכזיות היא פשוטה ומורכבת בעת ובעונה אחת ויש לה שם בכל שפה- בעברית היא נקראת "המרכיב האנושי", באנגלית Human Factor בגרמנית Faktor Mensch  ובצרפתית Facteur Humain.

 

מה הכוונה- בואו ננסה לעשות סדר, הרי אם מפולות אינן תלויות במזל וניתן תמיד באופן הגיוני להסבירן- המסקנה היא שהן ניתנות לחיזוי. ואם הן ניתנות לחיזוי, המסקנה היא שניתן להימנע מהן, אז איפה כאן הקצר?! קיימים שלשה הסברים עיקריים:

1.חוסר ידע/בורות.

2.קונספט מוטעה/ידע שגוי.

3.התעלמות.

 

יותר קל להתחיל מהסוף- כשייש ידע רלבנטי ולו מינימאלי והסיבה לתאונה היא התעלמות - לדוגמה כשאנו רואים את השלט (ב 4 שפות ובצבעיי ניאון) המתרה בנו לעצור לפני כניסה לאזור מאויים ללא ידע או ציוד מתאים ואנו בכל זאת ממשיכים וגולשים. אם כך- מדוע התעלמנו? הספרות והסטטיסטיקה מצביעות שטעויות מסוג זה, קורות בדר"כ כשאנו גולשים בקבוצה ומציעות מספר הסברים פסיכולוגיים:

 

1.לחץ קבוצתי - הקבוצה דוחפת לכיוון מסוים, המתנגדים או החוששים מהססים להביע התנגדות ולהצטייר כפחדנים.

2.סחיפה מסוכנת - בקבוצה, אנשים נוטים לקוטביות והחלטיות בדעותיהם יותר מאשר כבדידים- התומכים ב"התעלמות" ייתכן ולא היו מתעלמים אם היו בגפם.

3.משוב שגוי - התעלמנו בעבר משלט דומה ושם דבר לא קרה- להפך, גלשנו בשלג הכי טוב- אם כך אם נתעלם ממנו שוב, שום דבר לא יקרה.

4.ניסיון נפל - קרוב למשוב שגוי- את אותו מדרון "אסור" גלשנו פעמים רבות בעבר ודבר לא קרה ולכן- המדרון בטוח.

5.תחרותיות.

 

 

 

קונספט מוטעה או ידע שגוי מובילים גם הם למצבים מסוכנים- הכוונה היא לפירוש וניתוח לא נכון של מצב נתון משום שהיידע בו אנו מחזיקים הוא חלקי, מיושן, לא מדעי, לא מבוסס, מבוסס על משוב שגוי או ניסיון נפל של אחרים וכו'.

 

ואלו הן הדוגמאות המובילות בתחום הקונספט השגוי (מתוך ראיונות עם אנשים ששרדו תאונות מפולת):


1."מפולות משתחררות היכנשהו מעלינו מעצמן וקוברות אותנו כי מתוך חוסר מזל עמדנו בנתיב המפולת..." - להסבר מדוע הנחה זו מוטעית אנא קיראו את המאמר "המוות הלבן..."

 

2."כאשר קר מאוד אין מפולות" - הנחה שמקורה בעבר הרחוק מאוד כאשר אנשים היו מגיעים חזרה להרים באביב והשלג האביבי (פירן) הייה קופא בבוקר וגולש כמפולת שלג רטוב בצהריים. מפולות שלגים או יותר נכון- מפולות פלטות שלג יכולות להשתחרר בטמפ' מאוד נמוכות.

 

3."כאשר יש מעט שלג יש פחות סיכוי למפולות" הנחה מוטעית מאוד - דווקא בשנים עם מיעוט משקעים ודווקא באזורים מועטיי משקעים, מתוך טרנספורמציה מואצת של הגבישים בתוך שכבת השלג הדקה ומחוסר לחץ המגיע מלמעלה ע"י כמות שלג גדולה, מתפתחת שכבת גבישים רופפת ומאוד לא יציבה שיכולה לקרוס ולהתמוטט בקלות רבה. לנו, בתור גולשים המפעילים לחץ על פני השלג, קל מאוד לחדור ולהשפיע על נק' החולשה בתוך שכבות השלג כאשר אנו גולשים על שכבת שלג דקה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

 Belldone 2007- חורף עני ביותר במשקעים ומפולות מכל כיוון אפשר  

 

4."יער מגן ממפולות, מתחת ליערות לא מסוכן לגלוש" יערות נוטעים בנו תחושת ביטחון שגוייה (כמו שכבת שלג דקה). יערות המאפשרים מחסה מסויים ממפולות צריכים להיות כה סבוכים עד כי לא ניתן לגלוש בתוכם. כאשר העצים מרווחים מספיק על מנת לאפשר גלישה או יתרה מכך- כאשר רואים את השמיים דרך הצמרות, היער מפסיק לספק מחסה מפני מפולות ואף השלג הבא במגע עם הגזעים או מונח בקרבתם יהייה לרוב שלג המאפיין שכבת שלג דקה- גבישים פחות יציבים שעברו טרנספורמצייה- שלג פחות יציב ונתון יותר לקריסה ושחרור מפולת תחת לחץ נוסף נמוך. מפולות גדולות המשתחררות מעל יער, ואף מעל יער בוגר, בדר"כ לא ייעצרו מהעצים. כמו בתמונה למטה.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 2009 Mercantour מפולת גדולה שעברה דרך היער ניתן לראות עצים בוגרים שנעקרו והושלכו הצידה.


5."נתיבי סקי ועקבות של חיות בר מבטיחים סיכוי נמוך למפולת" – הנחה שאינה עומדת במיבחן המציאות ויעידו אין ספור המדרונות שקרסו דווקא בגולש העשירי ולא הראשון- כך שניסוי ה"קאמיקזה" המפורסם- כאשר הראשון גולש ולא קורה כלום, כך גם השני וכו'- אינו מעיד על כך שהמדרון בטוח ולא יקרוס דווקא בגולש החמישי. רק מדרונות אשר במהלך כל תקופת השלג נחרצים בנתיבי סקי הלוך ושוב עד כי לא ניתן לגלוש בנתיב "נקי" נחשבים למדרונות בטוחים.

 

6."המדרון בעל קצר מכדי שתיווצר בו מפולת מסוכנת"- גם מפולת מיני (20 מטר גובה על 30 מטר רוחב ו 35 ס"מ עומק) יכולה לשקול בין 20-40 טונות ומיותר לציין שיכולה לקבור גולש בודד אם לא קבוצה.

 

7."עברו 2-3 ימים מתקופת השלג האחרונה ולכן השלג בטוח"- האם המדרון "בטוח" או "מסוכן" תלוי בעיקר ברמת ההיקשרות בין הגבישים בשכבות השלג השונות ולכן, על אף שהזמן מאז נפילת המשקעים משחק תהליך בחיזוק הקשרים בין השכבות השונות, הוא אינו הפקטור היחידי במשוואה. לדוגמה: בתנאים של ירידת משקעים בחוסר רוח ולאחר מכן תקופה יבשה עם מהירות רוח גבוהה הזמן יכול להוות מרכיב בהעלאת רף הסכנה!

 

8."מפולת פלטות שלג מצריכה שלג "קשה" כאן השלג הוא אבקתי ולכן לא תיווצר מפולת"- מובן שאם משפט זה הייה נכון לא היו קורבנות מפולות בהרים, או שהייתה כמות קורבנות נמוכה יותר בצורה משמעותית- מי אוהב לגלוש על שלג "קשה". ובכן, גם פלטת שלג יכולה להיות "אבקתית" מאוד- לצורך שיחרור מפולת בצורת פלטות שלג, הקשר בין גבישי השלג בפלאטה הגולשת צריך להיות חזק יותר רק באופן יחסי ובהשוואה לשכבת ההחלקה עלייה מונחת השכבה הגולשת.

 

9."רעשים העולים משכבת השלג ("רעשי Wumm") מעידים על סיכוי נמוך למפולות"- ההפך הוא הנכון- הרעש הוא הסימן המעיד על כך ששכבת השלג עלייה עמדנו קרסה והקשר בינה לבין שכבת ההחלקה חלש. הסיבה היחידה שלא נוצרה מפולת היא כי השיפוע לא הייה חזק מספיק.

 

10."במדרון הזה אף פעם לא ראיתי מפולת ולכן המדרון הזה בטוח"- דומה ל"ניסיון נפל". למעשה קיבלנו מהשטח פידבק מוטעה, עצם העובדה שאנו מעולם לא ראינו במדרון זה מפולת מתרחשת או שלא חווינו חוויית מפולת בעצמנו אינה מעידה על חסינות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

המפולת ב Montrock בשנת 1997 שהרסה יותר מ 10 בתים שונים שעמדו במשך מספר שנים ללא הפרעה.

 

11."מפולות קורות רק במזג אוויר גרוע, היום יפה ולכן לא תהייה מפולת"- מפולות אמנם מושפעות ממזג אוויר: גובה הטמפרטורה, עוצמת וכיוון הרוח וכמובן משקעים. אך אין שום קשר בין מזג אוויר אותו אנו תופשים כ"יפה" למידת יציבות השלג. מרבית תאונות המפולות התרחשו סטטיסטית בימים "יפים". שמש הזורחת לאחר סערה או לאחר תקופה בה ירדו משקעים רבים, משרה אווירה אופורית שגוייה, ההסבר לכך הוא שכאשר זורחת השמש והשמים בהירים תקופה קצרה לאחר נפילת שלג, שכבות השלג עוברות תהליכים פנימיים של התייצבות, במהלך התהליכים הללו קורסות אין ספור שכבות פנימיות בתוך השלג על מנת לאפשר חיבור טוב יותר בין הגבישים- זוהי התקופה הקריטית ביותר בה השלג למעשה הכי פחות יציב.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יום יפה ושלג טרי- מי יכול לעמוד בפיתוי?!

חוסר ידע או בורות יכולים למעשה להגן עליינו כל עוד אנו מכירים בהם .

מספר כללי אצבע:

אנו שופטים האם המצב "בטוח" או "מסוכן" על בסיס עובדות.

כאשר איננו יודעים, אנו מודים בכך.

כאשר איננו יודעים ומודים בכך, אנו שופטים תמיד לשלילה קרי- "מסוכן".

כאשר אנו שופטים מצב כ"מסוכן" כל שנותר לנו לעשות הוא לפעול בצורת Staying on the safe side :

 

א.בהיעדר ניסיון או הדרכה אנו תמיד יכולים להישאר באזורי הסקי המוכרזים והמנוטרים שם עובד הסקי פטרול בשחרור מבוקר של מפולות- אזורי הסקי אמורים להיות בטוחים.

 

ב.לעולם יהייה טוב לרכוש השכלה בנושא בקורסים מסודרים (לצערי קריאה בנושא אינה מספקת).

 

ג.בשכירת מדריך מוסמך- שימו לב מדריכי סקי אינם מוסמכים או מורשים בהדרכת סקי מחוץ לאזור סקי מוכרז או אזור הנתון בסכנת מפולות אלא אך ורק מדריכי הרים גבוהים (Mountain Guides).

 

ושיהיה לכולנו חורף טוב, מושלג ובטוח!!

 

 

 

טל ניב (36) מדריך הרים גבוהים וסקי Berg und Skiführer/Mountain and Ski Guide (IFMGA/IVBV) בתקופת התמחות  ומדריך סקי בעמותת מדריכי הסקי הגרמנית (DSLV, Grundstuffe) מתגורר באלפים המזרחיים באזור ה Allgäu על גבול טירול מזה כשלוש שנים ועוסק באופן מלא לפרנסתו בהדרכת טיפוס וסקי.

ליצירת קשר ותיאום קורסים ניתן לכתוב ל talniv75@googlemail.com

או לגלוש בדף הפייסבוק שלי

http://www.facebook.com/talnivguiding

 

 

 

  

 

 

דירוג גולשים 3.1

Suunto Ambit - שעון הסקי והסנובורד שאתם פשוט חייבים לחופשת הסקי הבאה שלכם

 

בפתחה של עונת הסקי בחצי הכדור הצפוני, אביזרי סקי וסנובורד רבים מציפים את השוק ומביאים את חוויות הגלישה והרכיבה לשיאים חדשים של טכנולוגיה, נוחות ויעילות. בנוסף לציוד הגלישה עצמו דוגמת משקפי גלישה, ביגוד מיוחד, בורדים ומגלשיים, אנו עדים להצפה של גאדג'טים מתקדמים ועזרים אלקטרוניים אשר מציעים יכולות מעניינות במגוון תחומים רחב. כך למשל שעוני הGPS- הפכו מנחלתם של חובבי פיתוחים טכנולוגיים למיניהם למצרך נפוץ בקרב ספורטאים בכלל ומושבעי אקסטרים בפרט.

 

שעון ה- Suunto Ambit החדש מבית Heart Rate Watch Company הוא כנראה השעון הכי מגניב שיהיה לכם. אך מעבר להיותו מגניב, הוא שימושי ביותר ומכיל את כל המידע שתצטרכו במהלך פעילות ספורטיבית כלשהי בשטח פתוח, ובמיוחד סקי וסנובורד. השעון המופלא הזה, אשר עצם הגדרתו כשעון עושה עמו עוול, ימדוד ויציג לכם שלל נתונים מעניינים בעודכם שוסעים את השלג הרך בדרככם אל מרגלות ההר. שעון הסונטו יציג בפניכם בכל עת את מהירותכם (נוכחית ומקסימלית), המרחק שגלשתם, מרחק אנכי (דרופ), מצפן, ואפילו מפות מפורטות של מסלולכם הודות למקלט הGPS- המשובח שלו. אותו מד GPS יכול להיות שימושי ביותר עבור הגולשים והמטפסים ההרפתקניים שביניכם, אשר לעתים עלולים למצוא עצמם באיזורים הפחות מתויירים של ההר. באמצעות שעון הסונטו העמיד תוכלו למצוא בקלות את דרככם בחזרה לציוויליזציה מבלי לוותר על החלקים הבתוליים של ההר שבאמת מקפיצים לכם את הדופק.

 

אם זה לא מספיק, בנוסף להיותו שעון מאובזר ברמת סוכן חשאי בינלאומי, הסונטו מתפקד גם כמוניטור דופק (וכנגזרת מציג כמות קלוריות אשר נידפתם בהצלחה), ומצוייד גם במד גובה ברומטרי אשר מודד את הגובה על פי לחץ אטמוספרי. עם ארסנל היכולות המרשים שלו, מהווה הסונטו גאדג'ט חובה באמתחתו של כל ספורטאי חובב או מקצועי, ויכול לשמש גם באוף-סיזן כשעון אימונים מתקדם עבור מגוון פעילויות כגון רכיבת אופניים, ריצה, רכיבה על רולרבליידס, הליכה ובעיקרון כל פעילות ספורטיבית אשר מתקיימת מחוץ לכתלי הבית.

 

דמיינו לעצמכם את היכולת לשתף בכל מקום ובכל זמן את המסלולים המפרכים והמפותלים שצלחתם עם חברים מפרגנים ומכורי שלג נוספים, מבלי צורך במכשירים או מפות נוספות מלבד השעון שעל פרק ידכם. בנוסף, לסונטו אמביט אינטגרציה מלאה עם פלטפורמת Movescount הייחודית אשר מאפשרת לספורטאים לעקוב אחר מסלולים, פעילויות ואימונים שערכו בממשק אונליין גרפי מתקדם, ואיך לא, לשתף את ההישגים עם ספורטאים נוספים מרחבי העולם כולו.

 

אין ספק שככל שענפי ספורט האקסטרים הופכים למיינסטרים וצוברים עוד ועוד חובבים מושבעים וספורטאים מוכשרים, התעשיות הפריפריאליות מזהות את הפוטנציאל ומציגות חידושים ומוצרים בקצב הולך וגדל. בין אם בתחום הספורט המושלג הקרוב לליבנו, ובין אם בענפי אקסטרים אחרים, ניכר בוודאות כי העולם כולו גדל בקצב מסחרר ועימו גם הנגישות והזמינות של מוצרים אשר גורמים לנו לתהות כל פעם מחדש - "איך לא חשבו על זה קודם?".

 

עד הפעם הבאה,

 

חופשה נעימה!

דירוג גולשים 5

 עמוד 1
       


חיפוש חבילת סקי


מדינה מועדפת
אתר מועדף


טופס להזמנת חופשת סקי


  מדינה: 

  אתר: