סקי באוסטריה
אוסטריה
סקי בצרפת
צרפת
סקי באיטליה
איטליה
סקי בבולגריה
בולגריה
סקי בשוויץ
שוויץ
סקי באנדורה
אנדורה
סקי בארה"ב
ארה"ב
סקי בסלובקיה
סלובקיה
סקי בצכיה
צכיה
 
 

כתבות


המוות הלבן - מפולות שלגים, המנעות וחילוץ

07-12-2011


  

 

מאת מדריך סקי והרים גבוהים">טל ניב, מדריך הרים גבוהים וסקי (מתמחה).

 

מהי מפולת:

"מאסת שלג, הגולשת במהירות במדרון כתוצאה מתהליך טבעי או מהתערבות אנושית" (וויקיפדיה).  

 

מהי הסכנה במפולות:

לפי סטטיסטיקת התאונות של המועדון האלפיני הגרמני, מעל 60% מהתאונות הקטלניות בחורף מקורן במפולות.

הסכנה במפולות יכולה לנבוע מהישמטות הקרקע מתחת לרגליים המביאה לנפילה אזור תלול,  סחיפה לתוך תאי שטח מסוכנים (עצים, סלעים וכו') סכנת קבירה ומעיכה, סכנת קבירה וחנק והטחה במכשולים.

 

 

חילוץ קורבן מפולת

 

 

 

 

 

 

 

סוגי מפולות מוכרים:

1.  מפולת נקודתית (Point Relies)

2. מפולת פלטות שלג (Slab Avalanche)

3. מפולת שלג רטוב (Isothermal Avalanche/Slash Flow)

4. מפולת "שלג אוויר" (Powder Avalanche)

 

מפולת נקודתית (Point Relies) :

מפולת המשתחררת בדר"כ זמן קצר לאחר הצטברות המשקעים עם שלג לא דחוס (בצפיפות נמוכה). המפולת מתרחשת בדרך כלל בטמפרטורת אוויר נמוכה ובתלילות גבוהה של מדרון.

המפולת משתחררת בנקודה צרה ומוגדרת ויוצרת נתיב מפולת בצורת משפך, דמעה או מניפה הפתוח בכיוון הירידה.

הסכנה במפולת זו היא הישמטות הקרקע מתחת לרגליים ונפילה, סחיפה לתוך תאי שטח מסוכנים (מצוקים וכו'), במפולת זו סכנת ההקברות מוגבלת,

כשמרבית מקרי המוות הם כתוצאה מטראומת נפילה. 

 

מפולת שלג רטוב (Isothermal Avalanche/Slash Flow):

נגרמת מעלייה של אחוז המים בשלג  עד לנקודת רווייה (יכול לנבוע מקרינת שמש, משקעים וכו') לאחר השיחרור, המפולת נעה נעה בדר"כ לאט (40 קמ"ש). מפולת זו יכולה לסחוף במורד מדרון/לקבור או לפגוע פגיעת טראומה (הטחה במכשולים וכו'). המפולת יכולה לנוע גם על מדרונות מתונים מאוד, ועל אף מהירות איטית (20-40 קמ"ש) יחסית אין שום סיכוי להימלט ממנה בזמן אם נמצאים בנתיב המעבר שלה.  

 

מפולת "שלג אוויר" (Powder Avalanche):

המפולת היא למעשה ענן שלג הנוצר כאשר מפולת אחרת (סלב בדר"כ) עוברת תהליך האצה וערבוב עם אוויר (במעבר מצוק למשל). המפולת יכולה לנוע במהירות של 300 קמ"ש ולשקול מיליוני טונות, כמו כן המפולת יכולה לנוע פרק זמן ארוך באזור שטוח ואף לעבור מצד אחד לצד שני של עמקים. המפולת יכולה להרוס ולקבור בקני מידה עצומים.

מקרה מונטרוכ ב 2007 (Montroc ) וגאל טור היו כתוצאה ממפולת שלג אוויר.

 

מפולת פלטות שלג (Slab Avalanche):

מפולת האחראית ל 90% ממקרי המוות כתוצאה מפגיעת מפולות. בעת שהיא משתחררת, שכבת השלג הנעה יכולה להגיע לרוחב של יותר מקילומטר ולעומק של מספר מטרים. המפולת יכולה להגיע למהירות של מעל 100 קמ"ש וכמות השלג יכולה להגיע ל 300,000 מ"ק ולשקול עשרות אלפי טונות.

הסכנות במפולת זו הן כל הסכנות הנובעות מ Point release ובנוסף קבירה המביאה לחנק או טראומה כגון מעיכה, פגיעה בעצים,סלעים וכו'.  

 

מפולת פלטות שלג (Slab Avalanche) : מכאניקה של מפולת

על מנת שמפולת זו תתרחש אנו זקוקים ל 3 תנאים עיקריים:

  1. מאסה קריטית + קשר  (Bonding).
  2. שיפוע.
  3. שכבת החלקה.

טל ניב©

 

גורמים לפגיעה ביציבות השלג ולעלייה בסבירות למפולת:

1.משקעים: ירידת כמות גדולה של שלג בזמן קצר, ירידה ממושכת של שלג (מספר ימים ללא הפוגה), ירידה של שלג מלווה ברוח, ריבוי כללי של משקעים, מיעוט כללי של משקעים, שינוי במשקעים  משלג לגשם. כל אלו ועוד יכולים להביא לירידה ביציבות השלג.

 

2.רוח: השלג הוא החומר ממנו נבנית המפולת, הרוח היא הבנאית, אם הייתה רוח חזקה בעת ירידת שלג או שהייתה רוח חזקה תקופה ממושכת גם ללא ירידת שלג, תעלה הסבירות למפולת פלאטות שלג.

 

3.טמפרטורה: בתנאי קור קיצוניים למשל, השלג אינו עובר תהליך של קפיאה והמסה והוא יישאר חסר יציבות. קרינת שמש אינטנסיבית או עלייה קיצונית בטמפרטורה יביאו לעלייה באחוז המים בשכבת השלג החשופה לקרינה השלג יהפוך כבד יותר ויהייה יותר נתון למפולות. שינוי קיצוני בטמפרטורה יביא גם הוא לעלייה בסבירות למפולות. השינוי הנפוץ ביותר הוא מקר לחם  יום יפה לאחר סערה למשל. זו הסיבה שמרבית תאונות המפולת קורות בימים עם מזג אוויר יציב.

 

 

 

 

 

 

הימנעות ממפולות, מהם הכלים העומדים לרשותנו:

  1. דוחו"ת מזג אוויר.
  2. דוחו"ת חיזוי מפולות.
  3. בדיקה עצמית.
  4. Staying on the Safe Side.

 

דוחו"ת מזג אוויר מכילים בתוכם נתונים רלבנטיים של טמפרטורה, משקעים, רוחות (עוצמה וכיוון) תחזית לימים הקרובים כמו גם סקירה הסטורית.

דוחו"ת חיזוי מפולות הם הבסיס המודרני והחשוב ביותר ממנו ניתן להפיק נתונים בקשר לרמת יציבות השלג. בכל הארצות האלפיניות כמו גם בארה"ב, ניו זילנד וקנדה מופק דו"ח חיזוי מפולות בשפה המקומית מדיי יום.

 

הדו"ח נוגע לאזורים ספציפיים ומכיל מספר נתונים חשובים הכוללים רמת הסכנה.

הדו"ח מחלק את הסכנה מ1 עד 5 כאשר הערכים הנמוכים מעידים על סבירות נמוכה למפולת והגבוהים לסבירות עולה, כמו כן הדו"ח מכיל תחזית יציבות שלג המסתמכת על בדיקות הנערכות מדי יום באזורים שונים, הדו"ח גם מציג היסטוריה של המשקעים באזור ותחזית לימים הבאים.

 על מנת להבין בצורה מקיפה כלי קריטי זה (מלבד שליטה בשפה בה נכתב הדו"ח) עלינו לעבור קורס או הדרכה מסודרת בנושא.

 

בדיקה עצמית מהווה כלי משני בלבד המאמת את הכתוב בדו"ח חיזוי המפולות, הבדיקה מצריכה מיומנות מומחה על מנת שניתן יהיה להפיק ממנה נתונים שיעזרו לנו להחליט אם אנחנו בירוק או באדום כהה!

 

Staying on the safe side מורכב בראש ובראשונה מהכרותנו ובהכרה במגבלותינו (העדר ידע או ניסיון למשל), כמו כן, בהיעדר ניסיון או הדרכה אנו תמיד יכולים להישאר באזורי הסקי המוכרזים והמנוטרים שם עובד הסקי פטרול בשחרור מבוקר של מפולות.

אזורי הסקי אמורים להיות תמיד בטוחים אך טוב יהיה לרכוש השכלה בנושא בקורסים מסודרים (לצערי קריאה בנושא אינה מספקת) .

אפשרות נוספת היא  שכירת מדריך מוסמך- שימו לב מדריכי סקי אינם מוסמכים או מורשים בהדרכת סקי מחוץ לאזור סקי מוכרז או אזור הנתון בסכנת מפולות אלא אך ורק מדריכי הרים גבוהים (Mountain Guides).

 

מפולות שלגים- חילוץ והצלה:

מציאת קורבן מפולת ע"י שימוש במשדר ודקר

 

 

 

 

 

 

 

חילוץ והצלה עומדים במעגל השני, לאחר המנעות ממפולות. על מנת לחלץ קורבן מפולת חי (ברגע המפולת) עלינו לפעול במיומנות ובמהירות.

אחוז ההישרדות של קורבנות מפולת ששרדו את הקבירה הראשונית עומד על 90% כל עוד הם נמצאו ונחפרו עד לחשיפת דרכי אוויר ב 12-15 הדקות הראשונות, לאחר פרק זמן זה קיימת ירידה של 60% בסיכוי ההישרדות ,

במילים אחרות אחוז ההישרדות עומד על 30%-40% ולאחר 40 דקות אחוז ההישרדות מזערי וזניח ולכן, אין לנו על מי לסמוך פרט ליכולותינו ויכולת חברינו

יחידות החילוץ אינן מחלצות גולשים חיים! כל תאונת מפולת שהסתיימה בהצלה הייתה כתוצאה של חילוץ החברים או בני לוויה. כנגזרת מכך:

1.אין לעשות סקי לבד מחוץ לאזור המוכרז!- משום שלא יהיה מי שיחלץ אתכם בחיים.

 

2.כל המעוניין לצאת מחוץ לפיסט (המסלולים המוכרזים) חייב לשאת עימו ציוד בטיחות למפולות  דהיינו,  משדר מפולות, את חפירה ודקר. (RECCO הוא גימיק שיווקי חסר משמעות או תועלת).

 

3.כמובן שכל הנ"ל חסר משמעות אם לא יודעים להשתמש בכלים הנ"ל ולכן הבסיס להכול הוא הכשרה ולו הבסיסית ביותר בנושא!

 

ציוד בטיחות בסיסי למפולות- משדר, את ודקר

 

 

 

 

ושיהיה לכולנו חורף טוב, מושלג ובטוח!!

 

 

 

טל ניב (36) מדריך הרים גבוהים וסקי Berg und Skiführer/Mountain and Ski Guide (IFMGA/IVBV) בתקופת התמחות  ומדריך סקי בעמותת מדריכי הסקי הגרמנית (DSLV, Grundstuffe) מתגורר באלפים המזרחיים באזור ה Allgäu על גבול טירול מזה כשלוש שנים ועוסק באופן מלא לפרנסתו בהדרכת טיפוס וסקי.

 

ליצירת קשר ותיאום קורסים ניתן לכתוב ל talniv75@googlemail.com

 

או לגלוש בדף הפייסבוק שלי

http://www.facebook.com/talnivguiding

 

 

 

 


דירוג גולשים 3.1

חיפוש חבילת סקי


מדינה מועדפת
אתר מועדף


טופס להזמנת חופשת סקי


  מדינה: 

  אתר: